Start 2020 med at pudse ruderne, for det kan være svært at navigere i hverdagens mylder af muligheder, når du er uklar på, hvad du, og andre, forventer af dig, skriver erhvervspsykolog Christian Addington. Foto: cottonbro/Pexels

Guide til dit nye arbejdsår: Undgå chefkonflikter og puds ruderne

2. jan 2020, 06:02
Få klarhed over dine mål og din rolle på arbejdspladsen, og opbyg et sundt forhold til din indbakke. Erhvervspsykolog Christian Addington hjælper dig godt på vej ind i det nye arbejdsår

Et nyt år står for døren, som endda også er et skudår.

Med hele 366 dage at gøre godt med har du altså alle muligheder for at gøre 2020 til dit år.

Min opfordring til dig er at starte 2020 med at pudse ruderne.

Det kan være svært at navigere i hverdagens mylder af muligheder, når du er uklar på, hvad du og andre forventer af dig. Modsat kan klarhed i dit arbejde give dig større engagement og mere energi.

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du stress i køen til jobcentret
 
Her får du derfor tre tip til, hvordan du maxer ud på klarhed i det nye år.

Tip nr. 1: Læg en plan 

Har du allerede gjort op med dig selv, hvilke oplevelser du vil være rigere, og hvad du vil have opnået, næste gang kalenderen når til den 31. december?

Hvis ikke, så husk på scenen fra 'Alice i Eventyrland', hvor Alice møder Filurkatten og spørger den:

- Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra?

- Det afhænger jo en hel del af, hvor du vil hen, siger katten.

- Det er mig temmelig ligegyldigt ..., siger Alice, hvortil katten svarer:

- Så kan det jo også være det samme, hvilken vej du går. 

Uden et klart billede af, hvad du vil gøre anderledes i år, er der stor sandsynlighed for, at 2020 kommer til at ligne 2019 til forveksling. I stedet for at kaste dig hovedkulds ud i hverdagen så start året med, i ro og mag, at lægge en kampplan for, hvad du vil have ud af det.

Brug f.eks. back-casting metoden, hvor du først drømmer dig ud i fremtiden, og så skridt for skridt tænker dig tilbage til nutiden.

De fleste af os lever med en nagende fornemmelse af, at vi burde gøre noget andet end det, vi gør lige nu. Med en klar plan bliver det tydeligt, om du er på ret kurs. Du bliver derfor bedre til at prioritere din tid og kan bedre hvile i nuet.

Tip nr. 2: Bliv klar på din rolle

Kan du huske, hvad der står i din stillingsbeskrivelse? Og selv hvis du kan, er der så sandsynlighed for, at din rolle har udviklet sig siden hen?

Arbejdspladser udvikler sig hele tiden. Nye behov opstår og gamle forsvinder. Det samme gælder dig og dit forhold til dit arbejde.

I takt med dette ændrer vores roller sig. Det er imidlertid sjældent, at vi tager os tid til at afstemme med vores kolleger og ledere, hvordan de er blevet anderledes.

Det skaber en stor risiko for, at ledere og medarbejdere sidder med forskellige opfattelser af, hvad deres roller er. Det skaber misforståelser og skuffelser, der let udvikler sig til konflikter.

Start derfor året med at blive knivskarp på, hvilke forventninger du, din chef og dine teamkolleger har til hinanden. Til at støtte op om den proces har jeg udviklet rolleafklaringsskemaet, det er et simpelt værktøj til at skabe klarhed omkring hvem, der gør hvad. 

Tip nr. 3: Kom oven på din indbakke

Ligger der en vigtigt e-mail i din indbakke, som du har glemt at svare på?

Hvis dette spørgsmål vækker en lille frygt i maven på dig, så undertryk lige trangen til at bladre væk. Jeg skal nok minde dig om e-mailen, inden artiklen er slut.

Lad os i mellemtiden sammen udforske, hvordan du kan slippe af med den kronisk nagende følelse af at have glemt noget. Måske kender du den zen-agtige tilstand, man får, når man inden sin ferie, eller i forbindelse med et jobskifte, får styr på alle sine hængepartier og løse ender?

Det er følelsen af at være ovenpå. At have hånden på roret frem for at blive trukket rundt i manegen af alle livets forpligtelser, projekter og små kriser.

Hvis du ikke jævnligt kommer i bund med dine e-mails og to-do-lister, er denne følelse formentlig en sjældenhed i dit liv.

Glem klostertilværelsen
Jeg kender flere personer, der for at finde ro har skåret deres liv helt ind til benet: De lever simpelt, mediterer og bruger meget tid i naturen. Deres daglige forpligtelser fylder derfor ikke mere, end der kan skrives på en post-it. 

Hvad der virker for en moderne munk, vil imidlertid ikke virke for dig. Dit liv rummer formentlig så mange projekter, informationer og e-mails, at selv ikke en hel væg fyldt med post-its ville kunne indfange dem.

LÆS OGSÅ: Lær at holde af kollegaen der driver dig til vanvid

I stedet har du brug for et produktivitetssystem: En række vaner og værkstøjer, der giver dig en systematisk måde at gribe de bolde, som livet smider i din retning.

Et af de mest anerkendte produktivitetssystemer, som snart kan fejre 20 års jubilæum, er 'Få Tingene Gjort' (Getting Things Done, red.) af amerikaneren David Allen. Jeg bruger selv systemet, som uden tvivl er det bedste værktøj til at skabe struktur og klarhed over dagligdagens opgaver, jeg er stødt på.

Lyder det som noget du vil læse mere om? Så hæng en note et synligt sted, så du husker at følge op på det.

Og gør så noget ved den vigtige e-mail, du kom i tanke om før.