Klemt inde mellem den snoede Lundtoftevej og Helsingørmotorvejen står det store uddannelseskompleks for Danmarks Tekniske Universitet i Kongens Lyngby. Her bliver den næste generation af ingeniører og maskinteknikere uddannet, men én gruppe studerende kigger ofte mod skyerne.  

Læs også: Unge med atronaut-drømme finder vej til ny uddannelse

Emma Aabo Nielsen er én af dem. Hun læser sammen med 59 andre studerende på geofysik og rumteknologi-uddannelsen. En bachelor- og kandidatgrad kan åbne døre til rumindustrien, hvor satelitter, rumforskning og astronautarbejde er en del af hverdagen.  

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

Hun er 22 år og har været fascineret af missioner til månen og sorte huller, siden hun gik i folkeskole.  

- Jeg har altid syntes, at fysik var spændende, og jeg brugte også noget af min fritid på at læse om forskellige emner, der havde med rummet at gøre. Efter min studentereksamen virkede det som om, astrofysik havde den teori, som jeg var interesseret i. Men så opdagede jeg geofysik og rumteknologi, som er en god kombination af teori og praksis, fortæller Emma Aabo Neilsen til A4 Nu.

På sin uddannelse lærer hun teori fra fysikkens og matematikkens verden, og om hvordan forskellige instrumenter og programmer bruges til blandt andet rumforskning. I disse dage følger hun med i markeringen af 50-års jubilæet for Apollo 11's månelanding. Den første gang mennesket gik på månen. 

Emma Aabo Nielsen er ikke i tvivl om, hvad hun gerne vil med sin uddannelse:

- Jeg vil gerne arbejde med data i rumindustrien, og være med til at besvare nogle af de spørgsmål, som vi stadig stiller os selv om universet. At blive astronaut og komme til månen og tilbage igen, ville være drømmen. Men det er enormt svært, så det er ikke noget, jeg går efter. En del af min fascination bunder i, at der er så meget, vi ikke ved endnu, og selv det vi ved kan udbygges. Det er imponerende at tænke på, hvor stort universet er, og hvor små vi er, siger hun.  

Projekter og udfordringer

Geofysik og Rumteknologi er en ingeniøruddannelse, hvor man ender som spcialiseret civilingeniør. Ifølge Emma Aabo Nielsen er der en god blanding af praktisk og teoretisk undervisning. Allerede første år er der projektoriterede fag på programmet, hvor Emma og nogle medstuderende sendte en stratosfæreballon op i 25 kilometers højde for at tage billeder.

Mange af de projekter, som de studerende deltager i - enten i forbindelse med undervisningen eller i fritiden - bliver udført på bestilling af firmaer eller ansatte på DTU.

-  Det er en udfordrende uddannelse. Nogle kurser kræver, at man holder tungen lige i munden, men jeg er meget glad for det. Der er ingen tvivl om, at jeg valgte den rigtige vej, siger Emma Aabo Nielsen.