El-løbehjul, der er smidt rundt på fortove og gader i København er til stor gene for det mandskab, der hver dag fjerner cigaretskodder, papir, knuste flasker og meget andet affald.

Det skriver Fagbladet 3F.

Nu skal skærpede regler og bedre mulighed for at straffe og håndhæve reglerne bane vejen for fejemaskinerne.

En del af renholdelsen er udliciteret til NCC Vejservice, hvor entrepriseleder René Møller fortæller, at el-løbehjulene besværliggør folkenes arbejde ”helt vildt”.

- Den har været gal lige siden, vejret blev godt, og det bliver værre og værre, siger René Møller til Fagbladet 3F.

Han forklarer, at renholdelsesfolkene bruger mange ressourcer på at stige ud af deres fejemaskine og fjerne løbehjul, der står i vejen, før de kan arbejde videre.

NCC har syv fejebiler kørende i det indre København fra klokken fem om morgenen til et stykke over middag.

Entrepriselederen vurderer, at fejechaufførerne samlet er tvunget til at stige ud af fejebilen for at fjerne løbehjul op til 70 gange om dagen.

Også driftsmedarbejderne i Københavns Kommune, der ligeledes står for renholdelse af fortove og gader, oplever gener i det daglige.

- El-løbehjulene står ofte i vejen på fortovene og er svære og besværlige at komme udenom, siger enhedschef Mikkel Halbye Mindegaard, Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune.

Men nu skal skærpede regler og bedre mulighed for at håndhæve og straffe rydde op i henkastede el-løbehjul.

Politikerne i Københavns Kommune har vedtaget nye regler for el-løbehjul. Det betyder blandt andet, at der nu er krav til firmaerne om at sikre, at el-løbehjul og udlejningscykler kun kan lejes ud og afleveres de steder, som kommunen har givet dem tilladelse til. For eksempel på ”stationer” rundt i byen, ligesom med el-cykler.

- De nye regler betyder, at el-løbehjul ikke må være til gene for vores folk. Firmaerne skal forklare os, hvordan de har tænkt sig at leve op til dét krav. På den måde forsøger vi at undgå, at der står løbehjul i vejen alle vegne, siger Mikkel Halbye Mindegaard, der er chef for kommunens bylivs-afdeling, som udsteder tilladelser og stiller krav til løbehjulsfirmaerne.
Transportministeriet strammer op

Men de nye krav løser ikke alle problemerne. Fordi den såkaldte Vejlov kun giver kommunen begrænsede muligheder for håndhæve brud på reglerne. For eksempel, hvis nogle firmaer trodser reglerne og opstiller løbehjul uden tilladelse, pointerer Mikkel Halbye Mindegaard.

- Transportministeriet er i gang med at vurdere, hvordan det kan gøres nemmere at håndhæve reglerne. Det vil kræve en tilføjelse til Vejloven, så den også tager højde for el-løbehjul. Det ser vi frem til, siger han.

De nye regler begrænser også antallet af løbehjul til 200 udlejningscykler og 200 el-løbehjul i Københavns middelalderby. Det vil sige den inderste del af indre by, ved de store stationer og på strøggaderne. For resten af byen gælder et loft på 3.000 el-cykler og 3.000 el-løbehjul.

Et af de nuværende løbehjulsleverandører, svenske Voi, kalder kommunens retningslinjer fine, men har forbehold.

- De tager desværre ikke hensyn til efterspørgslen på el-løbehjul, og de giver ikke mulighed for, at brugerne kan få fat i et løbehjul eller parkere det, når de har behov for det, siger Kristina Nilsson, kommunikationschef hos VOI og fortsætter:

- Hos VOI er vi selvfølgelig helt klar over, at vi skal definere de vilkår, vi driver forretning under sammen med kommunen. Men det er ærgerligt, hvis retningslinjerne ender med helt at fjerne konceptet i let tilgængelig, grøn transport, som løbehjulene siger Kristina Nilsson.