Ekspert: Tillidsmænd skal være bedre mæglere

1. jul 2013, 15:40
Ifølge arbejdsmarkedsforsker skal tillidsmænd bliver bedre til at tage sig af det enkelte medlem ude på arbejdspladsen. Hvis de kun fokuserer på at forhandle overenskomsten hjem, gør de sig selv arbejdsløse på sigt.

Det er ikke kun advokaterne, der mærker, at flere og flere danskere vælger fagforeningen fra. Det gør tillidsrepræsentanterne også.

"Rollen bliver udtømt, fordi flere og flere melder sig ind i de såkaldte gule fagforeninger eller helt ud. Nogle tillidsfolk vil sige: Jeg tilhører altså LO-forbundene. Jeg er ikke din talsmand og forsvarer i forhold til ledelsen. Det må du selv ligge og rode med," siger Flemming Ibsen, der er professor ved Aalborg Universitet.

"Det er derfor, at advokaterne får mere at lave," uddyber han.

Fra midten af 1990'erne til 2012 er antallet af danskere uden en fagforening steget med 179.000. Det giver overarbejde på landets advokatkontorer, fordi de uorganiserede i modsætning til de organiserede ikke har adgang til gratis juridisk bistand.

Desuden er tillidsrepræsentanterne blevet mindre synlige på den enkelte arbejdsplads.

"For ti år siden forhandlede de to parter sig typisk til rette på arbejdspladsen med for eksempel en tillidsrepræsentant som mægler, men sådan er det ikke længere," sagde partner Jacob Goldschmidt fra advokatfirmaet Elmer & Partnere til Avisen.dk søndag.

Mere af navn end gavn

Et billede, som professoren fra Aalborg Universitet genkender.

"Flere tillidsfolk er mere tillidsfolk af navn end af gavn," siger han.

Årsagen er, at de kollektive behov vejer tungere end de individuelle.

"Det der med at servicere det enkelte medlem, hverve nye medlemmer og være opsøgende er der mange tillidsrepræsentanter, der ikke har lyst til. De har mere lyst til at forhandle for eksempel en overenskomst hjem," forklarer Flemming Ibsen.

Ifølge ham frasiger hver tredje tillidsrepræsentant sig ansvaret.

"De mener, at det er den lokale afdeling, der skal tage sig af det. Det er et problem for mange fagforbund, men mange tillidsrepræsentanter har heller ikke fået værktøjerne til at løfte opgaven," siger han.

Strøm på tillidsmanden

Ifølge arbejdsmarkedsforskeren er de nye på arbejdsmarkedet mindre tilbøjelige til at kontakte tillidsrepræsentanten, fordi færre er i fagforening, og fordi kendskabet til den danske model er dalende.

"Mange af de unge holder sig helt væk - særligt de lavtlønnede. De får et chok den dag, de går hen til en tillidsrepræsentant og får at vide: Jeg er ikke din repræsentant, så længe du ikke er medlem," siger han og vurderer, at det er en tung opgave, LO skal løfte i fremtiden.

"Der skal mere strøm på tillidsfolkene. Det er en stor opgave, men jeg ved, at LO er ved at mobilisere på det punkt," siger han.