20160226-164113-2-1920x1281we
I en pressemeddelelse skriver Nemlig.com, at de er “overraskede” over beskrivelsen af arbejdsforholdene for chauffører ansat hos de selvstændige vognmænd, de har aftaler med. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Efter afsløringer af dårlige arbejdsforhold: 3F klar til opgør med Nemlig.com

22. mar 2021, 13:20
Det er slut med at tale pænt til Nemlig.com fra fagforeningen 3F's side efter afsløringer af udnyttelse. Næste trin er konflikt og sympatikonflikt, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Udnyttelsen af chauffører hos Nemlig.com skal standses, og det skal standses nu.

Det mener formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der varsler et opgør med Nemlig.coms behandling af sine chauffører.

Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Kendte kæmper for højere løn til jordemødre: 'De er jo direkte uundværlige'

- Vi har bokset med Nemlig.com om chaufførernes forhold længe. Vi vidste godt, at det var slemt, men vi havde aldrig troet, at det ville blive værre, siger han.

- Vi har forsøgt at holde freden til efter coronakrisen, men det er slut nu. Helt slut. Enhver kan se, at de her chauffører slet ikke arbejder under forhold, som vi kan være bekendt i Danmark, siger Jan Villadsen.

Reaktionen kommer, efter Politiken har afsløret et omfattende system af overvågning og bøder til chauffører for stort set alle dele af jobbet.

Flere chauffører fortæller om bøder på over 2.000 kroner, hvis en vare bliver leveret få minutter for sent – hvilket er over dobbelt så meget, som mange af chaufførerne tjener om dagen.

Samtidig arbejder chaufførerne i 15 timer om dagen, ofte syv dage om ugen, og oplever et enormt fysisk pres for at kunne nå ruterne indenfor tidsrammerne for at slippe for flere bøder.

I forvejen har 3F indgået overenskomst med Nemlig.coms godt 1.000 ansatte på lageret i Brøndby. Det betyder, at der allerede er en dialog mellem firmaet og fagforeningen.

Selv om den ikke har været let i de seneste år, indrømmer Jan Villadsen, der understreger, at tiden for dialog er ovre.

- Som fagforening må vi tage fat i det, vi kan. Og det er hårdt, almindeligt fagforeningsarbejde. Nu bruger vi den overenskomst, vi har med Nemlig.com, og så må vi sende konfliktvarsel til vognmændene og derefter varsle sympatikonfliktvarsel for Nemlig.com og deres lagerarbejdere og samarbejdspartnere, siger han.

På den måde kan 3F ende med at stoppe leverancerne til og fra Nemlig.com, som dermed ikke kan drive sin forretning, indtil der er gjort op med de horrible vilkår for chaufførerne.

- Det er ikke et værktøj, vi tager let på, og derfor har vi ventet længe med at tage det i brug overfor Nemlig.com. Men alle kan nu se, at det er absolut nødvendigt at gribe ind, siger Jan Villadsen.

Målet er at få Nemlig.com til at indgå overenskomst for deres underleverandører, så de ansatte sikres arbejdsforhold, der svarer til danske vilkår.

- Her er et firma, der har fået kæmpe fremgang under corona-pandemien. På trods af det, ser Nemlig.com bare til, mens deres ansatte hos underleverandører bliver behandlet umenneskeligt. Det kan vi ikke se på uden at reagere, siger han.

I en pressemeddelelse skriver Nemlig.com, at de er “overraskede” over beskrivelsen af arbejdsforholdene for chauffører ansat hos de selvstændige vognmænd, de har aftaler med.

- Vi tager afstand fra disse forhold, der er beskrevet i Politiken. Det er forhold, som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring. Heller ikke selv om kritikken vedrører forhold hos selvstændige vognmænd, som kører for Nemlig.com, står der i pressemeddelelsen.

Samtidig lover Nemlig.com at rette op på forholdene for chaufførerne fremover.