Kenneth_Tilsted_Christensen
Kenneth Tilsted Christensen besluttede at efteruddanne sig, fordi han følte, han blev hægtet af og fik trukket beslutninger ned over hovedet af ledelsen, som han ikke forstod. Foto: Privatfoto.

Efter 27 år som industritekniker satte Kenneth sig tilbage på skolebænken: 'Angstprovokerende'

23. dec 2020, 06:30
Kenneth Tilsted Christensen er uddannet industritekniker og valgte efter 27 års arbejde at efteruddanne sig i innovation og produktion, fordi han følte sig hægtet af og ikke forstod de beslutninger, ledelsen traf. Målet er at få lov til at arbejde med at sikre en bedre kommunikation til kollegerne, når ledelsen indfører nye regler og arbejdsgange.

Det tog sin tid, før Kenneth Tilsted Christensen fik samlet mod nok til at trykke på 'send'-knappen. 

I et halvt år gik han og lurede på Dansk Metals hjemmeside og den karriereplan, som forbundet tilbyder medlemmerne hjælp med at lave.

- Jeg har kigget på den mange gange og overvejet, om jeg skulle sende ansøgningen eller ej, siger han.

LÆS OGSÅ: Guide: Har du ret til efteruddannelse? - Få svaret her

Kenneth Tilsted Christensen er 48 år og har arbejdet som maskinarbejder i 27 af dem. 

Han er ganske tilfreds med sit job som industritekniker hos Tetra Pak Scanima, men noget trak i ham.

- Vi har det godt ved drejebænken, men uanset hvor gode arbejdsvilkår og hvor mange hjælpemidler vi har, kan jeg ikke undgå at blive slidt af jobbet, siger han.

Kenneth Tilsted Christensen gik i tænkeboks for at finde ud af, hvad han skulle bruge resten af sit arbejdsliv på. 

Ikke tryg  

I februar måned blev ansøgningen sendt afsted til Dansk Metal. I september måned satte han sig tilbage på skolebænken for første gang i årtier og begyndte på akademiuddannelsen 'innovation, produkt og produktion’ på Professionshøjskolen UCN i Aalborg.

Den dag skrev han sig ind i statistikken over et stigende antal faglærte danskere, der vælger at efteruddanne sig og opkvalificere deres faglige palette med 'bløde' kompetencer i stedet for at bygge videre på deres tekniske kompetencer.

I begyndelsen var han ikke helt tryg ved situationen.

- Jeg vidste jo ikke, hvor niveauet lå, og jeg er kun vant til at læse dagens avis. Jeg er ikke den store læser i forvejen, så det der med at læse og forstå og få skrevet en opgave, det var nyt for mig, siger han.

Kløede på

Men Kenneth Tilsted Christensen kløede på. I to en halv måned mødte han op til undervisning en dag om ugen og brugte derudover mellem 15 og 20 timer om ugen efter arbejde på at forberede sig til undervisningen. 

- Jeg har læst vores undervisningsbog mere end én gang, og den er 560 sider lang, siger han.  

I sidste uge bestod han faget 'projektledelse', som er det første ud af seks moduler på uddannelsen.

Det var angstprovokerende. Det der med at stå foran en lærer og en censor og fremlægge mit arbejde. Det gjorde vi jo ikke, da jeg gik i skole. Det har jeg faktisk aldrig prøvet før
Kenneth Tilsted Christensen, industritekniker

Det er efterhånden 30 år siden, han sidst var til eksamen, og dengang tog han sit kørekort.

- Det var angstprovokerende. Det der med at stå foran en lærer og en censor og fremlægge mit arbejde. Det gjorde vi jo ikke, da jeg gik i skole. Det har jeg faktisk aldrig prøvet før, siger han.

Kenneth Tilsted Christensen fik 10.

Over al forventning

- Det gik over al forventning, og det har været spændende og har gjort mig nysgerrig på mere, siger han. 

Dybest set springer Kenneth Tilsted Christensens beslutning om at efteruddanne sig ud af en følelse af at blive hægtet af og få trukket beslutninger ned over hovedet, han ikke forstod.

LÆS OGSÅ: Fagforbund: - Ansatte er ikke længere bare produktionsmaskiner

Da Tetra Pak i 2009 opkøbte virksomheden, som han arbejder i, blev han og kollegerne en del af en stor international virksomhed med omkring 25.000 medarbejdere i hele verden, og med fusionen fulgte en hel masse nye kvalitetsstandarder og lean-systemer, som skulle implementeres.

- Det har ikke altid givet mening , når der er blevet præsenteret nye systemer og standarder, og vi bare får at vide, at det ikke gælder om at arbejde hurtigere, men om at arbejde smartere, siger Kenneth Tilsted Christensen.

Frustrerede kolleger

Derfor opstod der ”en vis frustration” blandt ham og kollegerne.

- Jeg tænkte, at det var på tide at blive klogere på projektledelse, kvalitetsoptimering, produktionsoptimering og den slags. For at kunne forstå de nye arbejdsgange og kunne forstå hvorfor virksomhedens ledelse gjorde, som de gjorde, siger han.

- Jeg ønskede at kunne stille kvalificerede modspørgsmål til beslutningerne. Det har været min motivation for at videreuddanne mig, siger Kenneth Thilsted Christensen.

Noget af det første, der blev indført i virksomheden, hedder "5S", og betyder, at Kenneth Thilsted Christensen og de andre produktionsansatte skulle i gang med at rydde op og sortere på deres arbejdsplads.

Jeg ønskede at kunne stille kvalificerede modspørgsmål til beslutningerne. Det har været min motivation for at videreuddanne mig
Kenneth Tilsted Christensen, industritekniker

Der blev indført standarder for, hvordan arbejdspladserne skulle se ud, de ansatte måtte ikke have noget unødvendigt til at ligge og flyde, og der skulle kvitteres for udført rengøring.

Der blev også lavet rengøringsskemaer til maskinerne, der dikterede, hvornår maskinerne skulle tørres af og smøres. Det arbejde skulle de ansatte også skrive under på og kvittere for, at de havde husket at udføre.

- Det gav på ingen måde mening, for det blev der jo ikke mere rent af, siger Kenneth Thilsted Christensen.

Kæden hopper af

I dag kan han godt se meningen med systemerne. Men han er også blevet bevidst om, hvor kæden hopper af.

- Jeg har fået en forståelse for de værktøjer, der er blevet indført på vores arbejdsplads. Men jeg har også lært, at forandringsledelse er noget af det sværeste at lykkes med. At ændre på folks vaner og indføre nye arbejdsgange, siger han.

Gennem kurset i projektledelse har han også lært, hvor vigtig kommunikation er, når der skal indføres nye regler og arbejdsgange på en arbejdsplads.

- Vi har grinet meget af alle de kurver, grafer og lagkager, vi er blevet præsenteret for af ledelsen, men gennem kurset har jeg fået forståelsen for, hvilken effekt den slags værktøjer kan have. Der er jo ingen, der gider at læse et stykke A4-papir med en masse tal og fine ord, siger Kenneth Thilsted Christensen.

Han er ikke et sekund i tvivl om, at han kan bruge kurset i sit arbejde, og han har allerede zoomet sig ind på, hvad han gerne vil bruge akademiuddannelsen til, når han kommer så langt.  

Vil være bindeled

- Jeg tror ikke, jeg kunne ikke affinde mig med at sidde på et kontor hele dagen, men jeg vil gerne være et bindeled mellem produktion og kontor, siger han.

Målet er klart:

- Jeg vil arbejde for, at ledelsen får kommunikeret nye tiltag ordentligt ud til de ansatte, så der skabes en gensidig forståelse for, hvad der skal ske i virksomheden siger han.