DSB smiler sig til dine penge

27. apr 2010
DSB sender togpersonale på kursus i at smile. Det er der et enormt behov for, siger underdirektør Erik Christensen.

På papiret er de blåklædte stewarder og stewardesser - også kendt som togførere - bag DSBs salgsvogn på en uoverkommelig opgave, når de i togsættene skal forsøge at sælge 25 gram chips til 12 kroner og en kop varm vand med tebrev til 18.

Men løsningen er i virkeligheden simpel: Smil. DSB sender nu togførere på kursus i at smile og være gæstfri over for passagerne. På bare en måned har det fået de deltagendes salg til at sige med 25-30 procent.

"Det er ret banalt. Hvis vi møder gæsterne med et smil, sælger vi mere. Og det kan vi se, der er et enormt behov for at gøre," fortæller Erik Christensen, der er underdirektør for DSBs 'Onboard Service'.

De bedste er rollemodeller

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Et konsulentfirma har fulgt DSBs 10 mest sælgende togførere over to måneder og på den baggrund skabt kurset, som 80 ud af i alt 600 stewardesser er kommet på.

Konklusionen: Smil til passagerne, og vær imødekommende.

Og nogle medarbejdere har meget at lære. Ifølge Erik Christensen får de mest sælgende togførere op til otte gange så meget i kassen som de mindste sælgende.

"Nogle af vores sælgere ruller gennem vognene med par hundrede kilometer i timen igennem vognen. Det sælger ingenting," forklarer han.

Salgsboomet for de smilende togførere skal ses i lyset af en ellers dårlig tid for DSBs kiosker. På grund af dårlig økonomi indtager 7-Eleven 80 af 94 kiosker, skriver DSB i en pressemeddelse fra marts måned.