Historiker Maradona Isho beskylder nu dokumentaristen Anders Agger for manglende kildekritik i DR-programmerne "Anne og Anders i Mellemøsten".

LÆS OGSÅ: Tv-vært færdig: Droppet efter kun en uge

"Som uddannet historiker kan jeg garantere, at der en tommelfingerregel i grundlæggende kildekritik om at spørge sig selv, om et udsagn er repræsentativt for helheden", skriver Maradona Isho i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad.

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

Maradona Isho nævner blandt andet mødet med en dansk kvinde, som er gift med en muslimsk jordaner.

Anders Agger kaldet det "en vild kærlighedshistorie", men ifølge Maradona Isho glemmer Anders Agger at nævne, at havde det været en muslimsk kvinde fra Jordan, som havde giftet sig med en dansk mand, kunne det være livsfarligt for parret.

Eksemplet bidrager, sammen med udtalelser fra en 12-årig drengs positive og velovervejede kommentarer om kristne, til et misvisende billede af diskriminationen i Mellemøsten, mener Maradona Isho.

"Anders Agger kreerer indirekte en falsk illusion af, at kristne og andre minoriteter og ateister trives i Mellemøsten. Det er dumt og farligt. For ikke blot bruger Anders Agger skattekroner og snyder sine seere, men han gør det også mere besværligt at nedbryde den muslimske strukturelle diskrimination af ikke-muslimer i Mellemøsten, når han indirekte fortæller, at den ikke findes."

B.T. har forelagt Anders Agger kritikken, men han ønsker ikke at kommentere kritikken. I stedet siger redaktionschef Søren Bo Hansen, DR, blandt andet til B.T., at programmerne ikke påstår at være "generaliserende for de lande, programmerne optages i. Personfortællingerne er, hvad de er - nemlig personfortællinger".

Den forklaring accepterer Maradona Isho ikke. Han siger til B.T.:

"Tænk, hvis en journalist rejste til Apartheid-Sydafrika i 80’erne for at 'rejse' væk fra fronterne og fordommene', og journalisten malede et billede af, at de sorte trivedes, og at deres vilkår var lige de hvides under Apartheid-tiden. Ville man i DR finde det i orden? Helt sikkert ville de ikke. Hvorfor tror DR så at det er i orden at gøre det mod Mellemøstens minoriteter og ateister?"

LÆS OGSÅ: Eks-borgmester bliver direktør hos dansk gigant