Dødsfly havde alvorlig fejl tre dage før styrt

28. aug 2008
Men fejlen blev ikke rettet. Myndighederne fortsætter undersøgelsen af flystyrtet, der kostede 154 mennesker livet

Søndag 17. august lyste en lampe rød i cookpittet på Spanairs MD-82-fly i Madrid.

Flyet blev sendt til selskabets flytekniker, men i stedet for at rette fejlen på flyets bremse i den højre motor, valgte teknikerne i stedet at slå bremsesystemet fra – og blot give piloterne besked om, at der kunne være »mindre problemer« med bremsen.

Onsdagen efter styrtede flyet til jorden efter et kaotisk forsøg på at lette fra Barajas-lufthavnen i Madrid.

Det skriver den spanske avis El Mundo, der har dækket flystyrtet intenst og har haft adgang til de foreløbige undersøgelse fra de spanske flymyndigheder CIAIAC. Endnu kan man ikke bekræfte, at fejlen i motoren var direkte skyld i ulykken, men meget tyder på, at der var en sammenhæng, fortæller kilder med kendskab til undersøgelserne til fly JK5022.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Ofre fortsat indlagt

Det er ikke ulovligt blot at frakoble den del af bremsen, men sker det, så anbefaler mekanikere normalt, at man kun bruger flyet til korte ture.

Flyet var ved at lette, da det tilsyneladende bremsede og pludselig dykkede, begyndte at svinge og ramte jorden tre gange, før det endeligt gled ud af landingsbanen, eksploderede og brød i en voldsom brand, der kunne ses over det meste af Madrid.

Inden afgangen var der problemer med varmen i motorens luftindtag, teknikere besluttede at udskifte en ødelagt temperatursensor, og flyet blev derfor forsinket i halvanden time, før det igen forsøgte at lette og altså styrtede.

154 ombord blev slået ihjel, og kun knap to håndfulde slap fra flyet i live. Mange af dem er fortsat indlagt med alvorlige forbrændninger.

faktaboks