Rom blev ikke bygget på én dag. Men næste gang du handler, så fyld lidt mere frugt, grønt, fisk og fuldkorn i vognen, råder Anne Pøhl Enevoldsen fra Fødevarestyrelsen. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Disse tre råd giver flest raske leveår

8. maj 2020, 14:47
Tre af Fødevarestyrelsens kostanbefalinger skiller sig ud med særligt store gavnlige effekter for din sundhed og for samfundsøkonomien. Det viser en ny rapport.

Spis seks om dagen, og få masser af fuldkorn.

De fleste er bekendt med de officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen, men det afspejler sig ikke nødvendigvis i indholdet af de danske køleskabe.

Ved at nærme sig kostrådene kan der ellers være store gavnlige effekter - både i forhold til sundhed og menneskeliv og for samfundsøkonomien.

Det viser en ny rapport, som Københavns Universitet har udarbejdet på vegne af Fødevarestyrelsen.

Beregningerne viser, at der er tre steder, der skiller sig ud som særligt gavnlige i forhold til sparede dødsfald, og det er anbefalingerne om mindre salt, mindre rødt og forarbejdet kød samt mindre mættet fedt.

- Den almindelige forbruger kan se rapporten som en understregning af, at det nytter noget at følge kostrådene både på et personligt og samfundsmæssigt plan, siger Anne Pøhl Enevoldsen, som er enhedschef for bæredygtig mad og sundhed i Fødevarestyrelsen.

De otte kostråd lyder på mere frugt og grønt, fisk, fuldkorn og magre mejeriprodukter samt mindre rødt og forarbejdet kød, sukker, mættet fedt og salt.

Alene ved at implementere anbefalingen om at skære ned for indtaget af salt er der ifølge beregningerne 632 dødsfald at spare årligt, 516 ved at mindske indtaget af mættet fedt og 510 sparede dødsfald ved alene at skære ned på rødt og forarbejdet kød.

Effekten af de enkelte tiltag kan dog ikke bare lægges sammen, fordi der typisk indirekte implementeres flere kostanbefalinger samtidig og dermed sker et samspil mellem effekterne.

Skærer man eksempelvis ned på rødt og forarbejdet kød, indgår det i beregningerne for scenariet, at det erstattes med blandt andet fisk, skaldyr, fjerkræ og grønt for at få samme antal kalorier i kosten.

De gavnlige effekter af at indtage mere fisk, skaldyr og grønt bliver altså regnet ind i scenariet for kød.

Hvis det gennemsnitlige indtag af mad kommer til at leve op til alle otte anbefalinger, så vil man samlet set kunne undgå omkring 1069 dødsfald årligt samt spare godt 30.100 helbredsjusterede leveår.

De økonomiske sundhedsgevinster bliver opgjort til mellem 11,1 og 12,5 milliarder kroner årligt ifølge rapporten.

Cirka fem procent af det er sparede omkostninger i sundhedsvæsenet, mens resten er nogenlunde ligeligt fordelt på værdi af henholdsvis øget arbejdsproduktivitet og forbedret livskvalitet, skriver forskerne i rapporten.

I næste række efter at skære ned på salt, mættet fedt og rødt og forarbejdet kød er det mest gavnlige af skrue op for henholdsvis frugt og grønt, fisk og fuldkornsprodukter.

- På forbrugerniveau handler det om at tage fat ét sted til at starte med, for det kan være svært at sætte ind overalt. Men små skridt er bedre end ingen skridt, siger Anne Pøhl Enevoldsen.

/ritzau fokus/