Jeppe Kofod er spidskandidat for Socialdemokratiet til Europa-Parlamentsvalget

Dansk Folkeparti er kommet med en række tiltag, der efter sigende skal gå ’til kamp mod social dumping’.

Det er selvfølgelig positivt, hvis DF er begyndt reelt at interessere sig for lønmodtagernes arbejdsvilkår. Men zoomer man ind på, hvordan Dansk Folkepartis tre medlemmer af Europa-Parlamentet - Anders Vistisen, Jørn Dohrmann og Morten Messerschmidt - har arbejdet de seneste fem år, vil man hurtigt opdage, at der er langt fra tale til handling.

Anders Vistisen har godt nok siddet som suppleant i parlamentets beskæftigelsesudvalg siden januar 2017. Men ikke én eneste gang er han trådt til og har stemt til et udvalgsmøde. I Socialdemokratiet har vi prioriteret at have en fast plads i beskæftigelsesudvalget, siden parlamentet blev medlovgiver. Det har vi gjort ud fra devisen om, at vi kun får ændret på tingene, hvis vi tager kampen op. Møder op, stemmer, fremsætter ændringsforslag og tager diskussionerne i udvalgene.

Da vi endelig skulle stemme om reglerne i april, stemte de tre medlemmer af Dansk Folkeparti i Parlamentet ikke for regler, der giver chaufførerne langt bedre løn og arbejdsvilkår, end de har i dag.
Jeppe  Kofod. (S)  kanidat til  EP-valget

Det er Dansk Folkeparti sikkert uenige i. Det overordnede budskab i deres oplæg er i hvert fald, at vi er nødt til at se bort fra EU, hvis vi skal sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår.

Mange af Dansk Folkepartis forslag handler om at forbedre forholdene for de hårdt prøvede lastbilschaufførerne. Og det er jeg selvfølgelig helt enig i, at vi skal. Lastbilschaufførerne har lidt under al for dårlig lovgivning og for slap håndhævelse i mange år.

Derfor er jeg også glad for, at vi i Europa-Parlamentet, lige inden valgkampen for alvor blev skudt i gang, fik vedtaget ny lovgivning, som vil gøre en kæmpe forskel for lastbilschaufførerne, der fragter varer rundt i Europa.

Det var dog absolut ikke på grund af DF’erne og deres gruppe i Parlamentet, at vi fik forhandlet og stemt om de her forbedrede nye regler.  Nej, det var på trods af DF.

DF stemte imod at stramme reglerne

Ikke én eneste gang i forhandlingsprocessen har Dansk Folkeparti kæmpet for lastbilschaufførerne. Anders Vistisen kunne for eksempel have stillet ændringsforslag til vejpakken i sin egenskab som suppleant i Beskæftigelsesudvalget. Men det har han – mig bekendt – aldrig gjort.

Og direkte adspurgt, på DTL Danske Vognmænds årsmøde sidste lørdag, kunne han da heller ikke nævne ét eneste ændringsforslag, som DF skulle have stillet til vejpakken. Ikke ét.

Dansk Folkepartis gruppe, ECR, der er domineret af polske nationalkonservative og de britiske konservative, har tvært imod gjort alt for at sabotere både selve forhandlingerne om de nye regler og senere afstemningen om dem.

Da vi endelig skulle stemme om reglerne i april, stemte de tre medlemmer af Dansk Folkeparti i Parlamentet ikke for regler, der giver chaufførerne langt bedre løn og arbejdsvilkår, end de har i dag. De stemte ikke for at sætte en stopper for, at firmaer som Kurt Beier i Padborg kan drive en guldrandet forretning på at have chauffører til at leve under slavelignende forhold og sulteløn.

Dansk Folkeparti stemte heller ikke for at stramme reglerne for cabotagekørsel. Så man, for eksempel, ikke kan køre gods rundt i Danmark i en evighed til en bulgarsk løn. Endelig stemte de imod et forslag, der sikrer, at udenlandske chauffører ikke længere kan leve en tilværelse som nomader på de danske rastepladser.

I øvrigt var den umage trio også de eneste danskere i parlamentet, der tilbage i 2018 stemte imod de nye udstationeringsregler, der ellers siger sort på hvidt, at alle udstationerede arbejdstagere i Danmark skal have dansk løn (på overenskomstniveau).

Jeg er af den overbevisning, at vi kun får ændret tingene ved at tage kampen op og gå konstruktivt ind i lovgivningsarbejdet. Derfor har vi i Socialdemokratiet altid kæmpet for at forbedre arbejdstagernes arbejdsvilkår og rettigheder, og derfor er jeg lykkelig for, at vi - uden Dansk Folkepartis hjælp - fik stemt de her nye regler igennem i Europa-Parlamentet.

Læs Anders Vistisens svar på Kofods kritik her

Dette er et debatindlæg. Indlægget er ikke udtryk for A4 Nus holdning. Du er velkommen til i en sober tone at kommentere indlægget nedenfor. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected]