Det værste er turen til lufthavnen

19. apr 2011, 22:45
200 chauffører knokler på Danmarks mest travle buslinje. Pauser kan være svære at nå, fortæller 26årige buschauffør Zakaria Haddad.

Pigernes klippekort virker ikke. De presser og trykker, men lige lidt hjælper det.

Buschauffør Zakaria Haddad har travlt. Alligevel rejser han sig fra chaufførsædet og hjælper pigerne med klippekortet.

Det tager flere minutter, og de andre passagerer begynder at himle med øjnene og tromme på sædet med fingerspidserne.

Men 26-årige Zakaria Haddad bruger de minutter, der skal til, så pigerne kan komme med bussen.

"Jeg plejer at hjælpe folk med deres klippekort, selvom det er helt bøjet. Det er synd, hvis de skal have 600 kroner i bøde," siger den unge buchauffør, der sammen med 200 kolleger deler chaufførtjansen på Danmarks mest travle buslinje.

Buslinje 5A i København har ligeså mange passagerer på et år som Københavns Lufthavn i Kastrup. 21 millioner tager hvert år bus 5A, der kører fra lufthavnen til Husum Torv.

Zakaria Haddad og kollegerne har travlt, og om vinteren kan de ofte ikke nå at holde pause på grund af forsinkelser.

"Så kan vi risikere at stå over en time i frostvejr og vente på bussen, vi skal overtage".

Strejke: 6 timer uden pause

Derfor valgte de Københavnske chauffører sidste år at nedlægge arbejdet i protest mod alt for stramme kørerplaner, der ikke levner nok tid til pauser. Der har været eksempler på seks timer uden en rigtig pause, fortæller chauffører.

"Det har været et problem tidligere. På et tidspunkt fik vi måske kun 8 minutters pause efter at have kørt to timer i virkelig travl myldretidstrafik. Eller også startede vi en arbejdsdag med en pause, hvilket jo ikke er smart," forklarer 26-årige Zakaria Haddad, der har været chauffør i tre år.

I dag går det bedre med pauserne. Maks 4,5 times kørsel. Derefter skal der holdes mindst 15 minutters pause.

"Turen til lufthavnen er den værste. Her kører vi måske to timer uden pause i tæt trafik. Bagefter er man godt træt og trænger til ro i hovedet. Derfor kan jeg godt lide at møde mine kolleger og spise frokost på Sundbyvester Plads," forklarer Zakaria Haddad.

 

Tre zoner koster 36 kroner

En kvinde kommer ind i bussen ved Nørrebros Runddel. Solen skinner. 20 grader en tirsdag i påsken.

"Jeg skal have tre zoner," siger hun.

"Tre zoner. Det var mange. Det bliver 36 kroner," siger Zakaria Haddad og smiler til damen.

Efter Husum Torv går turen retur til Sundbyvester Plads igen. Frem og tilbage. Sådan kører linje 5A i sne, slud, regn, forår og sommer.

Det sørger Zakaria Haddad og hans 200 kollegaer for.

PAUSEREGLER

Der findes ingen generel lovgivning for pauser for personer over 18 år. Derfor er de fleste ansatte i større virksomheder sikret pauser via en lokalaftale, overenskomst eller kontrakt.

Kun hvis du er chauffør eller udfører særligt farligt arbejde, findes der særlige pauseregler.