Det er hot at køre bussen

23. jun 2010
Krisen har fået folk til at stå i kø til et job som buschauffør

Før krisen var det svært at få chauffører til de danske busser. Men nu er der lange køer hos blandt andet busselskabet Arriva.

Det skyldes blandt andet krisen.

"Vi har mange, der tidligere har været buschauffør og i de gode tider søgte ind i fx byggebranchen. Nu søger de tilbage til os," sige siger Jonas Permin, direktør for forretningsudvikling hos Arriva.

30 venter i København

I øjeblikket står der mere end 30 i kø til at blive buschauffør alene i København. Men, ifølge Arriva, skyldes den store tilstrømning også, at busbranchen har gjort meget for at ændre folks opfattelse af jobbet som buschauffør.

"Vi har ændret vores image. Buschauffører er folk med karakter. Vi har både skuespillere, musikere, politifolk og andre, som gerne vil have en pause fra deres andet fag. Derudover er det at være buschauffør et selvstændigt job. Og det giver en følelse af frihed. Der står ingen chef og kigger en over skulderen," siger Jonas Permin.

Tillidsmand hos Arriva vurderer, at tilstrømningen mest skyldes krisen.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

"Der er ingen tvivl om, at folk søger over til os i krisetider. Det er et mere stabilt erhverv end fx byggebranchen. Det er både folk, som tidligere har været buschauffører og folk, som gerne vil uddanne sig til det," siger tillidsmand Hans Erik Rasmussen fra Arriva.

Større konkurrence - mindre line

Han mener ikke, at den øgede konkurrence vil give de nuværende chauffører dårligere arbejdsvilkår.

"Sygefraværet er stort set det samme, som før krisen. Men der kan da godt være en risiko for, at arbejdsgiverens tålmodighed er lidt mindre, hvis folk er alt for meget syge. Det oplever vi ikke her hos os, men jeg vil tro, at det godt kan forholde sig sådan i andre selskaber," siger han.

Vil holde på chaufførerne

Ifølge Jonas Permin gør Arriva meget for ikke at miste de buschauffører de har, når opgangstiderne er tilbage.

"Vores mål er flere kunder og for at få det, er det vigtigt at have folkelige chauffører. De er ligesom piloter. De har et stort ansvar for at transportere folk sikkert fra a til b," siger Jonas Permin.