Tirsdag formiddag stod 3F København og brancheforeningen for bus- og taxivognmænd, Dansk PersonTransport, sammen mod udenlandske piratbusser.

Ifølge forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe Jørn Hedengran gik aktionen ud på at fortælle politikerne og de udenlandske selskaber, at de ikke vil finde sig i at blive udkonkurreret.

- De skal køre på de gængse arbejdsforhold. Når udenlandske chauffører arbejder til lavere løn, sover i bussen, og der ikke bliver betalt moms og skat i Danmark, udkonkurrerer det de danske vognmænd. Det er på tide, at de bidrager, siger Jørn Hedengran til A4 Nu.

Den faglige aktion foregik ved indkørslen til en parkeringsplads for turistbusser ved Amaliehaven i København. Her blokerede aktørerne indkørslen med en bus og en mindre lastbil. De berørte turister blev ledt ind i danske busser og kørt videre på deres sightseeing-tur.

Kan ikke følge med

I 2017 kunne Dansk PersonTransport afsløre, at udenlandske turistbusser fra blandt andet Polen, Litauen og Estland var begyndt at udkonkurrerede danske selskaber med lave priser på turistkørsel.

Derfor savner Jørn Hedengren politisk handling.

- Der skete ikke noget i 2017, men vi skal nok sørge for, at der sker noget i 2019, siger han.

Hvad får I ud af at lave en aktion?

- Et politisk fokus. For selvom valgkampen er overstået, har vi stadig et problem, der kræver opmærksomhed, siger Jørn Hedengren.

- Det her var den første (aktion, red.), men det bliver ikke den sidste, tilføjer han.

Må godt være i Danmark

Den polske chauffør Charles Tworowski, som var chauffør i en af de busser, der blev blokeret i dag, blev ikke vred, da hans arbejdsdag tog en noget anden drejning end forventet. Han så gerne, at hans vognmand var underlagt de samme forhold som de danske.

- Forholdene er egentlig okay, men lønnen kunne være meget bedre. Vi burde få det samme i løn som en dansk chauffør, når vi kører i Danmark, siger han til Fagbladet 3F.

Jørn Hedengren har heller noget imod udenlandske chauffører. Han ønsker bare, at de arbejder under de samme markedsvilkår som danske chauffører.

- Hvis folk er permanent her i landet, skal de bidrage. De skal betale moms og skat, siger han.