Job med høj status, der er sværere at få, og hvor arbejdstiden er flydende, skaber et miljø, hvor krænkelser trives (arkivfoto). Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix

Derfor bliver skuespillere krænket oftere end lærere

12. nov 2020, 13:20
Nye undersøgelser viser, at skuespillere i højere grad bliver krænket end skolelærere. Det kan skyldes, at krænkelser på arbejdspladsen trives i højere grad i fag, hvor der er høj konkurrence om jobbet, og hvor der er meget status forbundet med jobbet, forklarer en ekspert.

Der er formentlig større risiko for, at du bliver udsat for krænkelser, hvis du har et job som skuespiller, end hvis du har et job som lærer. Den tanke er i hvert fald nærliggende, hvis man kigger på resultatet af to nye undersøgelser idenfor de to fag.

LÆS OGSÅ: Dansk skuespiller krænket og udskammet: 'Du tog ham jo selv med hjem'

Aarhus Universitet og Dansk Skuespillerforbund udgav mandag en undersøgelses, der viste, at 50 procent af de adspurgte kvinder i filmbranchen har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed. Rapporten, 'Grænseoverskridende Adfærd', bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 1485 ansatte i branchen samt 40 interviews.

Tirsdag udkom resultatet af Dansk Lærerforenings medlemsundersøgelse om samme emne. Den viste, at der blandt de 2.600 adspurgte lærere og børnehaveklasseledere kun var 4,1 procent, der har været udsat for seksuel chikane inden for de seneste 12 måneder.

Skuespillere er en del af en kultur, hvor man er villig til at ofre sig selv for kunsten. Der er mange skuespillere, der ser deres job som et kald.
Christian Groes, kønsforsker, antropolog og lektor på Roskilde Universitet

Der skal selvfølgelig tages forbehold for, at de to undersøgelser er uafhængige af hinanden. Lærerne har eksempelvis svaret på spørgsmål om deres oplevelser inden for det seneste år, mens skuespillerne er blevet spurgt ind til generelle oplevelser i hele deres arbejdsliv. Men alligevel tyder det på, at der er stor forskel på, i hvor høj grad man er udsat for krænkelser afhængigt af, om man er lærer eller ansat i filmbranchen.

A4 Arbejdsliv har spurgt Christian Groes, der er kønsforsker, antropolog og lektor på Roskilde Universitet, om, hvorfor lærere tilsyneladende i mindre grad end skuespillere oplever krænkelser? Ifølge ham spiller både status og konkurrence og de mere lavpraktiske omstændigheder som eksempelvis arbejdstider, en rolle for, hvorfor krænkelser trives bedre i nogle arbejdsmiljøer end andre.

- Uden at have et empirisk belæg for det, vil jeg sige, at der er nogle helt særlige kendetegn ved skuespillerfaget, som der ikke er ved lærerfaget: Skuespillere er en del af en kultur, hvor man er villig til at ofre sig selv for kunsten. Der er mange skuespillere, der ser deres job som et kald. Og mange vil gøre alt for at arbejde sammen med en bestemt instruktør eller mentor. Derfor er der også mere på spil for de ansatte i filmbranchen, end der er blandt lærerne, der ikke på samme måde anser deres job som et livsprojekt.

Status og løse ansættelser

Det er også vigtigt i den forbindelse at se på det, som Christian Groes kalder symbolsk kapital.

- Der er høj status i at være ansat i tv- eller filmbranchen, du kan blive stjerne, vinde priser og få en høj løn. Men der er til gengæld få, der når dertil. Det betyder, at du som skuespiller er tvunget til at finde dig i mere. Det kan både være i form af dårlig eller slet ingen løn, overarbejde og krænkelser. Og det gør det også nemmere for en instruktør eller mediechef at udnytte de vilkår. Der er hverken samme konkurrence eller status i lærerfaget, hvor det er nemmere at få sig et andet job, hvis der er arbejdsvilkår, man ikke vil finde sig i.

Christian Groes peger også på arbejdstiden og grænsen mellem arbejde og fritid, der kan få betydning for, hvor krænkelser trives.

Det er også en branche, hvor der er mange, der får jobs på grund af personlige relationer, og det kan skabe nogle personlige afhængigheder, der også nemt kan udnyttes
Christian Groes, kønsforsker, antropolog og lektor på Roskilde Universitet

- I filmbranchen bliver arbejdstiden og fritiden ofte flydende, og derfor bliver tonen og adfærden mellem det formelle og uformelle også flydende. Skuespillere arbejder ofte sammen i lange intense periode, hvor fest og fritid let kan flyde sammen, og hvor det kan være svært at finde den professionelle distance. Skolelærernes arbejdstid er i langt højere grad fastlagt.

En anden væsentlig pointe, som Christian Groes påpeger er, at, der er langt flere løse ansættelser i skuespilbranchen.  

- Der opstår ulige magtforhold, når der er en branche med mange praktikanter og freelancere og få fastansatte. Det betyder, at de fastansatte får en magt over de løst ansatte, som kan udnyttes, siger han og tilføjer:

- Det er også en branche, hvor der er mange, der får jobs på grund af personlige relationer, og det kan skabe nogle personlige afhængigheder, der også nemt kan udnyttes. Sådan er det ikke i lærerfaget. Der skriver man som regel en ansøgning og får jobbet på grund af kvalifikationer. Der er dit job ikke i samme grad afhængig af, hvem du kender.

I forlængelse af den pointe nævner Christian Groes også, at krænkelseskulturen trives der, hvor der er mange trin på karrierestigen.

LÆS OGSÅ: Freelancere og praktikanter bliver oftere krænket: De er lette ofre

- Som skuespiller kan du blive en stjerne, du kan vinde priser, og du kan tjene en rigtig høj løn. I lærerfaget der er du i højere grad afhængig af din anciennitet, og du kan ikke avancere på samme måde.