Derfor sjusker håndværkere mindre

8. aug 2013, 09:13
Mængden af byggesjusk er faldet med 80 procent på bare fire år. Krisen har fået byggefirmaer til at fokusere på kvalitet.

Glem alt om venstrehåndsarbejde, manglende skruer og utætte tage. Håndværkere laver langt færre fejl i dag end for bare fire år siden.

Omfanget af kritiske fejl og mangler i byggeriet er siden 2009 faldet med hele 80 procent. Det viser nye tal fra forskningsinstitutionen Byggeriets Evaluerings Center.

Hos Dansk Byggeri glæder direktør Michael H. Nielsen sig over, at håndværkerne sjusker mindre.

”Det er en udvikling, vi er meget glade for at se. Fejl og mangler koster penge for de bygherrer, rådgivere og entreprenører, der er involveret i byggeriet,” siger Michael H. Nielsen.

I årene op til krisen var der ellers en kraftig stigning i antal fejl på færdige byggerier. Direktør Peter Hesdorf fra Byggeriets Evaluerings Center forklarer, at travlhed og bugnende ordrebøger fik mange firmaer til at slække på kvaliteten.

”Den mest sandsynlige forklaring er, at vi i årene op til krisen havde højkonjunktur med utroligt meget gang i byggeriet. Det er meget nærliggende at antage, at der har været så travlt i byggesektoren, at det simpelthen har ført til sjusk,” siger Peter Hesdorf.

Kamp om kunderne

Da krisen rammer, og ordrerne forsvinder, er mange virksomheder tvunget til at øge kvaliteten i kampen om kunderne.

”Aktiviteten i byggeriet falder meget hurtigt, og mange virksomheder går konkurs. Der er ingen tvivl om, at de overlevende virksomheder er i meget hård konkurrence, hvor de skal kæmpe om hver enkelt opgave,” siger Peter Hesdorf.

Tallene fra Byggeriets Evaluerings Center omfatter godt 1.300 virksomheder, der har tilmeldt 4.300 byggeentrepriser fra hele landet. Da omfanget af byggesjusk toppede i 2009, var der i snit 0,37 kritiske fejl per million kroner i den samlede entreprisesum.

Her fire år senere er tallet nede på 0,07 fejl per million kroner – en fremgang på hele 80 procent. Samtidig er antallet af mindre fejl faldet med 40 procent, mens antallet af kosmetiske fejl også er mindsket væsentligt. Samlet set svarer fremgangen til, at to ud af fem byggerier i dag overlades til kunden uden fejl og mangler.

Men Peter Hesdorf er alligevel ikke helt tilfreds.

”Det svarer til, at man som kunde skulle købe en bil, og at kun to ud af fem solgte biler ikke havde mangler. Det tror jeg ikke, at kunderne ville acceptere. Når man køber byggeri, er det desværre sådan, at der ofte er mangler i det, der bliver lavet,” siger Peter Hesdorf.

Lykkeriddere kom og gik

Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri mener, at de mange ordrer før krisen gav plads til nye aktører på markedet, der ikke behøvede at levere kvalitet for at få kunder i biksen.

”I årene op til krisen kom der en masse lykkeriddere på banen, der skulle tjene nogle hurtige penge. De havde ikke helt den samme holdning til kvalitet og kendte heller ikke de byggetekniske regler så godt som dem, der har været mange år i branchen,” siger Michael H. Nielsen.

Men i dag har krisen sørget for, at der ikke er mange af den slags virksomheder tilbage.

”De, der er tilbage i dag, er de stærke og mere velkonsoliderede firmaer. Lykkeridderne er forsvundet igen,” siger Michael Hesdorf Nielsen.

Sejlivet fordom om sjusk

Direktøren håber, at mindre sjusk vil aflive den sejlivede fordom om, at der altid er bøvl, når håndværkeren er forbi.

”Der findes denne her middagsselskabsholdning til byggeriet, hvor alle altid har en god historie om noget, der er gået galt. Det her med at håndværkere altid sjusker, bygger på nogle fordomme, men branchen er blevet bedre end sit ry,” siger Michael H. Nielsen og fortsætter:

”Fordommene kommer ikke af sig selv. For at ændre det ry kræver det, at branchen bliver ved med at være god, og vi fortsætter med at have det her meget lave skadesbillede, som vi ser i øjeblikket,” siger Michael H. Nielsen.