Derfor er Aldi bedøvende ligeglade med kritik

29. apr 2012
Aldi gør ikke meget ud af at tilpasse hverken butikker eller ansættelsesvilkår til danske forhold. Og kritik preller af, for kunderne handler der alligevel, vurderer eksperter.

Tyske blomkålshoveder, vanillebudding og billige babybleer vælter bogstavelig talt ud over enden af kassebåndet.

Hvor andre supermarkeder har en opsamlingssliske, hvor kunderne kan pakke varerne i fred, har Aldi ingenting.

Men det er ikke bare Aldi's varesortimentet og de specielle kasser, der skiller sig ud fra andre danske supermarkeder.

Aldi's personalepolitik har også vakt meget opmærksomhed, siden den tyske discountkæde åbnede sin første butik i Danmark i 1977.

Senest med en række artikler i Avisen.dk.

Offentlig kritik virker dog ikke til at gøre synderligt indtryk på Aldi. Ifølge flere uafhængige eksperter er Aldi så godt som immune over for negativ omtale af den simple grund, at kunderne alene kommer på grund af de lave priser.

Branding-eksperten Kresten Schultz Jørgensen karakteriserer Aldi som et kerneeksempel på en 'funktionel lavstatusvirksomhed', hvis eneste værdi er lave priser.

"Det betyder, at de et langt stykke han ad vejen kan tillade sig være fuldstændig ligeglade med den opfattelse, der hersker af dem," siger den administrerende direktør i konsulentfirmaet Lead Agency.

Aldi er immune over for kritik

Det samme kan man ikke sige om Joe & the Juice, Agnes Cupcakes og Meyers Bageri, der alle på det seneste har været i mediestorm på grund af urimelige ansættelsesvilkår.

Det er luksusbrands, hvor kunderne ikke bare betaler for produktet, men også for oplevelsen. Til forskel fra Aldi gør de sig derfor stor umage med at vikle sig ud af dårlige sager. Det vurderer advokat Peter Breum, der har 25 års erfaring med arbejds- og ansættelsesret.

"Hvis man handler i Aldi, er det på grund af de lave priser og ikke på grund af oplevelsen. Selvfølgelig går de op i deres omdømme, men de er slet ikke påvirkelige af dårlig omtale på samme måde," siger han.

Kresten Schultz Jørgensen finder det af samme grund ikke overraskende, at Aldi konstant er på kant med omgivelserne - og ledelsen sjældent vælger at kommentere på sagerne.

"Andre butikker skal i stigende grad tage hensyn til kræsne, kritiske og politisk bevidste forbrugere. Det skal Aldi ikke, og derfor er det fuldstændig ligegyldigt, om ledelsen står på mål for noget som helst," siger han.

Aldi har altid været anderledes, vurderer Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel. Lige fra de prøvede at sælge langtidsholdbar mælk, til deres reklamer i sort-hvid, der skulle signalere, at der ikke blev brugt overflødige penge på farvetryk.

Og til forskel fra den ligeledes tyske discount-konkurrent Lidl, har Aldi valgt at have tyske folk i den danske ledelse.[pagebreak]

"Det er en tysk discount-forretning, som kører på marginalerne. Og det afspejler sig også i deres personalepolitik, der kører på nogle lidt anderledes og til tider opsigtvækkende principper," siger Kim Jensen.

Ifølge Kresten Schultz Jørgensen smitter den kritiske og kræsne forbrugeradfærd i øjeblikket så meget, at selv Aldi's discountkunder risikerer at lade sig påvirke af andet end prisen.

I de seneste år har blandt andet discount-konkurrenten Netto lagt sig i selen for at kombinere discount med luksusprodukter og social ansvarlighed.

"Netto er et godt eksempel på, at selv lavstatusbrands bliver nødt til at koncentrere sig om kundernes opbakning. Jeg tror ikke, at Aldi i længden kan undgå at gøre sig mere umage," siger han.