(Arkivfoto) Det er ironisk nok, når lyset vender tilbage, at der er flest, der vælger at ende deres liv. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Direktør om kæmpe tabu: "Den totale håbløshed"

30. dec 2019
Mellem 40 og 45 personer har det dagligt så svært, at de vælger at ringe til Livslinien. Organisationen har altid travlt på telefonerne og chatten, hvor der dagligt sidder to til fire rådgivere klar til at tale med dem, der har ondt i livet.

Det er en kendt sag, at julen og tiden efter jul kan være svær. Men det er en myte, at der er flere, der tager livet af sig selv i julen. Ud af de cirka 560 mennesker, der begår selvmord om året i Danmark, er der flest, der vælger at slutte livet i foråret.    

Temaerne i julen er koncentreret meget omkring ensomhed. Hvis man ikke er en del af alle de sociale engagementer, der er i julen, bliver ensomheden meget tydeligt. Men der er også mange, der er oplever ensomheden, når de sociale fællesskaber klinger af i tiden efter jul
Direktør for Livslinien , Jeppe Kristen Toft

- Det er de brudte løfters effekt. I vintermånederne har vi en tendens til at skyde skylden på vores modløshed over på mørket og det dårlige vejr. Men når så foråret kommer, og vi ikke får det bedre, så kommer den totale håbløshed, siger direktør for Livslinien, Jeppe Kristen Toft, til A4 Nu.

LÆS OGSÅ: Kendt dansk skuespillerinde død

Dermed ikke sagt, at tiden omkring jul ikke også kan være rigtig svær.

- Vi har altid travlt, også i julen. Temaerne i julen er koncentreret meget omkring ensomhed. Hvis man ikke er en del af alle de sociale engagementer, der er i julen, bliver ensomheden meget tydeligt. Men der er også mange, der er oplever ensomheden, når de sociale fællesskaber klinger af i tiden efter jul, siger Jeppe Kristen Toft.

40-45 ringer i døgnet

Livslinien er en organisation, der arbejder med at forebygge selvmord. Organisationen har en rådgivningslinje, hvor mennesker, der har det svært, kan ringe til året rundt.

Der er både mennesker, der ringer til os, fordi de overvejer at begå selvmord, og dem der ringer, når de har besluttet sig for at begå selvmord. Men vi oplever også daglige akut-opkald, altså dem der ringer til os, mens de er i gang med at begå selvmord.
Direktør for Livslinien , Jeppe Kristen Toft

Her sidder dagligt mellem to og fire personer klar på telefonerne og chatten. Jeppe Kristen Toft forklarer, at der ringer mellem 40-45 personer i døgnet, og at en samtale kan vare mellem alt fra ti minutter til flere timer.   

Få hjælp

Hvis du overvejer at begå selvmord eller bare har det svært, kan du få hjælp hos Livslinien på 70 201 201.  

Du kan ringe alle ugens dage mellem 11 og 04. Du kan også chatte med rådgiverne. Se  chattens åbningstider her.

- Der er både mennesker, der ringer til os, fordi de overvejer at begå selvmord, og når de har besluttet sig for at begå selvmord. Men vi oplever også daglige akut-opkald, altså dem, der ringer til os, mens de er i gang med at begå selvmord. Der handler det ikke om at finde årsagerne til selvmordet, men mest af alt om at få dem til at opgive deres anonymitet, så vi kan få sendt en ambulance ud til dem. Derfor er der også altid minimum to rådgivere på vagt af gangen, så den ene kan ringe efter en ambulance, mens den anden har vedkommende i røret.

De personer, der tager imod opkaldene, har en social- eller sundhedsfaglig baggrund og praktisk erfaring med at tage sig af mennesker i krise.

LÆS OGSÅ: Juleferien splitter familien - Nu får psykologerne travlt

- Det kan eksempelvis være læger, psykologer og socialrådgivere. Derudover får de en særlig uddannelse i at håndtere mennesker, der er selvmordstruede.

Ifølge Psykiatrifonden er der tre gange så mange, der tager livet af sig selv, som der bliver dræbt i trafikken.