TEMA: VERDEN SET FRA ET FØRERHUS: De ødelægger danske chaufførers image

10. jan 2011
Østeuropæiske lastbilchauffører ødelægger danske chaufførers bestræbelser på at få et bedre image, siger arbejdsgiverforening.

Østeuropæiske lastbilchauffører har et dårligt image blandt danske lastbilchauffører, erkender Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL’s arbejdsgiverforening.

"Man kan nøgternt konstatere, at de østeuropæiske chauffører oftere end danske overtræder regler omkring eksempelvis køre-hvile-tider, og det skaber irritation blandt danske chauffører," siger han

Læs også: "Fuck de polske talibanere"

"Danske chauffører ønsker at forbedre deres image i befolkningen. Derfor bliver de vrede, når deres østeuropæiske chauffører ligger og kører uforsvarligt og laver de upopulære elefantvæddeløb," siger han.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Men det er bl.a. jeres medlemmer - Frode Laursen og andre store vognmændsvirksomheder - der hyrer østeuropæiske chauffører. Er der anledning til at stramme op og højne disciplinen?

"Det må du spørge Frode Laursen om. Jeg ved, at de gør noget," svarer han,

Så Avisen.dk ringer til Anders Balle, der er pressechef i Frode Laursen, der ejer et selskab med 100 polske chauffører.

"Inden vi ansætter en polsk chauffør sikrer vi os på et to dages forløb, at de kan overholde vores værdier og normer, og at de vant til at arbejde med lastbiler og det tilhørende materiel," siger han.

Fætre ringer

De to-dages ansættelsesforløb sker også for, at Frode Laursen kan sikre sig, at polakkerne kan tale enten engelsk eller tysk.

"Ellers får de bare en tysktalende fætter til at ringe," siger Anders Balle.

Han afviser, at de polske chauffører, der er ansat hos Frode Laursen skulle have en ringere trafikal eller kollegial moral, end danske chauffører.

"Men hvis alle i branchen tog ansvar, var der ikke noget problem," siger Anders Balle, der ønsker ikke at adressere i hvilke konkurrerende virksomheder, der kan være problemer.

Set fra førerhuset

Avisen.dk bringer over en uge nyheder om arbejdslivet set fra eksportchauffør Thomas Pedersens førerhus.