De er skideligeglade med arbejdsforholdene

22. feb 2010
Der er altid de brodne kar: Vognmandsfirmaer, der betaler meget mindre i løn og har dårligere forhold for chaufførerne gennem bureauer, så de har en ren røv at trutte i, lyder det fra chauffør Rainer Gugerel

"Nu er der nyheder, så er der Eldorado med gode gamle Jørgen de Mylius - det er en genudsendelse fra i går eftermiddag - og efter ham er det Hans Otto Bisgaard med morgenprogram fra 5 til 6, og så er det vist ..."

Klokken er 02.01, og med et drej i tændingen starter Rainer Gugerel på én gang lastbil, radio og arbejdsdag. På det tidspunkt er selv ikke radioværterne på 96,5 P4 København mødt ind – det sker først op ad dagen i en rækkefølge, 40-årige Gugerel kan på rygraden efter at have kørt lastbil for vognmandsfirmaet HCS i Glostrup de seneste tre år.

Men hans fag er truet. Som tillidsmand mærker både han selv og kollegerne, hvordan østeuropæiske chauffører truer jobbene. De arbejder til en langt lavere løn og dårligere forhold, end danske chauffører med overenskomst har krav på.

"Indtil videre går det mere ud over gods- og langturschauffører end min del af branchen, men i sidste ende kan det sagtens blive en af de - undskyld, jeg siger det - skide polakker, der sidder i min vogn! De arbejder for en langt lavere pris, end vi andre kan. Men jeg kan jo godt forstå dem. Jeg ville også være glad for at tjene 50 i timen, hvis jeg ellers kunne få fem kroner derhjemme. Det er bare et skråplan at komme ind på," siger Rainer Gugerel.

Vipperne skal tømmes

"Jeg plejer altid at ryge, når jeg skal tømme vipperne," griner Raimer Gugerel og tager en cigaret fra den grønne pakke Prince Menthol.

Han holder i labyrinten af bygninger hos Novo Nordisk, nattens første kunde, og har netop trukket den i dagslys knaldrøde skraldevogn rundt om et snævert hjørne.

For hver 50-100 meter stopper han vognen, hopper ned fra førersædet og finder en eller flere containere fyldt med pap og papir, som han tømmer med en mekanisk lift. Vipperne er de store containere i metal; de små i grøn plastic, som man kender fra baggården, hedder minier.

Rainer Gugerel har denne nat 72 stop, før han kan holde fri. Omregnet betyder det 5 ton pap og papir, 2,5 ton brændbart, 9,5 times arbejde. Det bliver til en del cigaretter, men Rainer Gugerel ryger dem hurtigt. Effektivt.

"15 minutter, jeg bliver forsinket, er 15 minutter, jeg kommer senere hjem," siger han i lastbilen på vej mod endnu en række containere.

"Hov, se lige den container derovre. Den var ikke i går," opdager han gennem forruden. Der er ellers ikke overskud af skrald, der præger Rainer Gugerels rute, fortæller han senere et sted i Hillerød.

"Krisen er helt tydelig for mig. Det er simpelthen langt mindre skrald. For mig betyder det ikke så meget dag til dag, for det tager lige så lang tid at tømme fem kilo skrald som 50. Men kunderne går også konkurs, det er det største problem.

"Senere på dagen må han køre forbi en fyldt container. Ejeren er fra dags dato på kreditstop.

"De er skideligeglade"

En hårdt presset transportbranche er lige præcis, hvad fagforeningerne er bange for, fordi billig arbejdskraft uden om overenskomsterne bliver mere attraktivt for arbejdsgiverne. De danske chauffører er især truet af østeuropæere, hævder blandt andre 3F. På grund af EU behøver de ikke længere arbejdstilladelse i Danmark, og nu presser nogle af dem markedet ved at udføre samme arbejde under langt dårligere og dermed billigere forhold end danskere.

Fagforeningerne gik derfor ind i overenskomstforhandlingerne med et klart krav om kædeansvar. Arbejdsgiverne skal ikke blot være ansvarlige for deres egne ansatte, men også for vilkårene hos underleverandørerne, mente de. Nu er kravet imidlertid røget ud af forhandlingerne, udtalte Træ-Industri-Bygs, TIB's, topforhandler Peter Hougård Nielsen i sidste uge. Arbejdsgiverne er imod modellen.

For Rainer Gugerel er sagen klar. Han har ikke tillid til, at de danske virksomheder skulle vælge dyr, dansk arbejdskraft frem for den billige, medmindre de på en eller anden måde er under opsyn.

"Virksomhederne er tvunget til at kigge på budgettet, hvor lønudgifterne er det, der fylder. Og jeg stikker ikke blår i øjnene - masser af danske virksomheder interesserer sig ikke for vores arbejdsforhold, så længe de får skraldet hentet til tiden. Nogle går op i det, men resten er skideligeglade."

En ren røv at trutte i

"Det her, det er kundeservice."

Rainer Gugerel er hoppet ind en snedækket vipper. Den store container er løftet fra jorden, klar til at blive tømt, men affaldet er frosset fast, så med tunge bevægelser skovler han det selv ud. Han kunne egentlig få skraldevognen til at ryste det ud, men det ville larme. Det ville være dårlig kundepleje at sætte maskineriet i gang nu, og glade kunder er blevet særligt vigtige.

"Det, vi overlever på, er service, service, service. Det er sådan, vi holder butikken kørende i de tider her," forklarer Rainer Gugerel.

"Jeg tror på, at kunderne beholder de gode leverandører, ikke bare de billigste. Men der er andre, som vælger at dumpe prisen. Der er altid de brodne kar: Vognmandsfirmaer med overenskomster, som ansætter via et bureau, der betaler meget mindre i løn og har dårligere forhold for chaufførerne. Så har de en ren røv at trutte i."