Danske kvinder til salg

5. nov 2010
Kvinderne giver mændene baghjul, når det kommer til salg fra de danske landeveje.

Matadormænd som Mads Skjern har hersket i det traditionelle mandefag - sælgerjobbet. Men det er snart fortid, for kvinderne stormer frem.

Knap hver femte sælger er nu kvinde, hvilket er en fordobling på 10 år. Det viser en ny undersøgelse, som sælgernes interesseorganisation, Business Danmark, har lavet.

De kvindelige sælgere koncentrerer sig mest i hovedstadsområdet, men der er en tydelig landsdækkende tendens.

Nyt boom

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Formand i interesseorganisation Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, er glad for det nye boom i antallet af kvindelige medlemmer i organisationen.

"Kvinderne er født med mere indlevelse. Det kommer til gavn i sælgerfaget, hvor de bruger deres empati til at sælge, og det efterspørger kunderne," siger han.

48-årige Dorte Dyhre startede egentlig som speditør og troede, at alle sælgere var en flok røvere. Hun kom ind i branchen ved en ren tilfældighed, da der pludselig opstod et ledigt job.

Kvindelist som metode

"Jeg synes, det er en spændende og udfordrende branche. Jeg kommer aldrig til at lave andet," siger Dorte Dyhre.

Hun har i mere end 15 år været sælger. I dag sælger hun keramiske glasplader til brændeovne og kogeplader.

"Når man bruger kvindelist til at sælge, så bliver det meget lettere. I virkeligheden tror jeg, det er nemmere for kvinder at sælge. Mændene fokuserer meget mere på at konkurrere med hinanden," siger Dorte Dyhre.

Business Danmark forventer, at kvindelige sælgere vil udgøre 40 procent af det samlede antal sælgere i 2020 - ligesom formanden forventer, at salget bliver meget mere virtuelt og højteknologisk i fremtiden.

 

Kvindelige sælgere

Business Danmark har ca. 30.000 medlemmer.

Siden 2000 er andelen af kvindelige sælgere steget fra cirka 10% til små 20%.

Endnu flere vil komme til. 30% af de nyindmeldte er i dag kvinder.

Kvinderne hører til i den yngre del af medlemsskaren, mens de ældre mænd går på pension.

Kvinderne udgør 28% af dem under 30 år. 25% af dem mellem 30-40 år, 21% af de 40-50-årige, men kun 11% af dem mellem 50-60 år og 7% af dem over 60 år.

Andelen af kvindelige sælgere i København er 71% højere end i Sønderjylland.