Storstr__m_cam_17__1_
Da planerne om Danmarks tredjestørste bro blev præsenteret i 2017 var det med løftet om gode tider for både virksomheder og arbejdstagere i det sydsjællandske. Foto: Vejdirektoratet

Danske firmaer mister millionbeløb på statsligt megabyggeri

22. apr 2021, 06:30
Økonomisk trængt hovedentreprenør på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro har svært ved at overholde sine betalingsforpligtelser, at det har ført til milliontab for danske virksomheder.

En række danske virksomheder har brændt fingrene gevaldigt på deres arbejde på opførelsen af den nye Storstrømsbro mellem Sydsjælland og Falster.

Virksomhederne fortæller til Fagbladet 3F, at de har oplevet store problemer med ubetalte regninger og langvarige økonomiske slagsmål med den italienske hovedentreprenør på det statslige byggeprojekt, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).

I nogle tilfælde har de danske underleverandører måttet opgive millionbeløb.

Det gælder blandt andet for det store entreprenørfirma Holbøll, som indgik kontrakt med SBJV i 2019 og lavede anlægsarbejde på Storstrømsbroen for et større millionbeløb.

Efter længere tids kamp om ubetalte regninger indgik Holbøll sidst i 2020 et forlig med SBJV, som ifølge administrerende direktør Carl-Ole Holbøll har betydet, at familievirksomheden er gået glip af et millionbeløb, som de ellers havde regnet med at tjene på opgaven.

- Det er jo ikke ualmindeligt, at der er uenighed omkring økonomien på et stort anlægsprojekt, men SBJV er særdeles svære at have med at gøre. De betaler for sent, og der er altid problemer og undskyldninger, som gør, at de ikke kan få betalt deres regninger som aftalt, fortæller Carl-Ole Holbøll.

Han ønsker ikke at sætte eksakte tal på hverken forliget eller det beløb, Holbøll har tabt på kontrakten.

Da planerne om Danmarks tredjestørste bro blev præsenteret i 2017 var det ellers med løftet om gode tider for både virksomheder og arbejdstagere i det sydsjællandske.

I dag er det statslige byggeprojekt til 2,1 milliarder skattekroner imidlertid domineret af udenlandske byggeselskaber, der kommer med deres egen lavtbetalte arbejdskraft.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, hvordan lokale virksomheder er blevet forbigået til fordel for billigere udenlandske leverandører, og nu viser det sig altså, at de danske underleverandører, der er heldige at komme ind i varmen på brobyggeriet, har ualmindelig svært ved at få betaling fra italienske SBJV.

Fagbladet 3F har kendskab til en anden dansk storentreprenør, som efter en årelang armlægning med SBJV har indgået et forlig på et tocifret millionbeløb og samtidig vinket farvel til millioner i fortjeneste.

Virksomheden er afskåret fra at udtale sig om sagen på grund af en tavshedsklausul i forliget, og Fagbladet 3F har indvilget i ikke at sætte navn på virksomheden.

Anderledes åbenmundet er skibsreder Tom Underbjerg, der ejer Rederiet Limfjorden. Han havde i lang tid 176.000 kroner i klemme på Storstrømsbro-projektet.

- Jeg skal ikke arbejde for SBJV igen, det er helt sikkert. Jeg er ikke vant til at skulle slås for at få mine penge, og det har været en træls oplevelse, siger han.

Tom Underbjerg blev i december sidste år hyret til at grave et havneområde ud ved Masnedø, hvor en del af broelementerne til den nye Storstrømsbro bliver støbt.

Men da betalingen skulle falde, skete der ingenting. Herefter startede et langt forløb, hvor Tom Underbjerg sendte rykker på rykker, mens italienerne i SBJV igen og igen lovede betaling.

Det var først, da Tom Underbjerg gik til pressen og hyrede en advokat, at SBJV begyndte at tage ham alvorligt, fortæller han, og i starten af april fik Rederiet Limfjorden endelig sine penge.

SBJV er et dansk indregistreret selskab, som den italienske storentreprenør Itinera S.P.A. har oprettet til at tage imod de 2,1 milliarder kroner, som den danske stat betaler for at få bygget den nye Storstrømsbro.

Selv om SBJV allerede har modtaget flere store rater af betalingen, er selskabet i det seneste regnskab gået i minus med 155 millioner kroner og står dermed til at tabe penge på Storstrømsbro-kontrakten.

Det er uvist, om det spiller ind på italienernes gentagne problemer med at leve op til deres betalingsforpligtelser.

Selv fastholder den italienske hovedentreprenør, at de har et “fint samarbejde” med deres leverandører.

- Og hvis der skulle opstå tvister, så løses de normalt i mindelighed, lyder det fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.

Det er dog ikke mere end tre uger siden, at et økonomisk slagsmål med den danske renovationsgigant Marius Pedersen endte i en dom over SBJV.

Fagbladet 3F har spurgt SBJV, hvor mange økonomiske tvister de har haft med deres underleverandører på Storstrømsbro-byggeriet.

Det svarer pressetalsmand Christian Lemvigh ikke på.

- Vi har mange gode samarbejdspartnere på projektet, og helt generelt går det som aftalt i 99 procent af tilfældene. En gang imellem er der brug for yderligere dialog mellem SBJV og underentreprenøren om arbejdets udførelse og fakturaens størrelse, men det hører heldigvis til sjældenhederne, lyder det i et skriftligt svar.

SBJV oplyser dog, at det kun er den ene sag med Marius Pedersen, der er endt i retten.