Dantaxi er med cirka 1.800 taxier det største taxiselskab i Region Hovedstaden og i Danmark og udfører taxikørsel i over 60 kommuner. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix

Krise i Danmarks største taxiselskab: 'Katastrofalt'

24. apr, 07:57
Dantaxi er hårdt ramt af corona-krisen og har hjemsendt eller fyret et stort antal chauffører.

Taxibranchen er særdeles hårdt ramt af corona-krisen. Danmarks største taxiselskab, Dantaxi, er ramt af en nedgang på 80 procent i omsætningen. Mange chauffører er blevet hjemsendt, og et antal vognmænd har allerede besluttet eller overvejer at forlade taxibranchen. Det skriver Fagbladet 3F.

Kommunikationschef i Dantaxi Rasmus Krochin slår fast, at corona-krisen har betydet en nedgang i omsætningen, der ikke kan sammenlignes med noget, som Dantaxi tidligere har oplevet.

LÆS OGSÅ: Kendt advokat advarer: Trods sygdom og død vil covid-19 ikke blive anerkendt som arbejdsskade

- Vi har noteret et fald i omsætning på omkring 80 procent, og det er hele landet, der er ramt. At faldet er i den størrelsesorden hænger sammen med, at netop nogle af de brancher, der er hårdest ramt, også er dem, der har størst betydning for taxibranchen, siger han.

Det drejer sig om hele oplevelsesindustrien:

- Restauranter, barer, festivaler, hotel-, turist- og rejsebranchen blot for at nævnte nogle. Derfor må vi indstille os på, at der vil gå tid, før vi når op på et niveau som før coronakrisen, siger Rasmus Krochin.

Dantaxi er med cirka 1.800 taxier det største taxiselskab i Region Hovedstaden og i Danmark og udfører taxikørsel i over 60 kommuner. Det er skruet sådan sammen, at en lang række taxivognmænd landet over kører for Dantaxi med deres logo på taxien.

- For at kompensere for nedgangen i omsætningen, har vognmændene været nødt til at nedbringe deres omkostninger. Derfor er et stort antal ansatte chauffører hjemsendt på forskellige ordninger, oplyser han.

Et antal er hjemsendt igennem aftaler indgået mellem arbejdsgiverforening og chaufførens fagforening. Andre er hjemsendt igennem lønkompensationsordningen. Men der er også et antal chauffører, der er opsagt, fortæller Rasmus Krochin.

Han understreger, at som det ser ud nu, fortsætter de fleste vognmænd driften, men med færre ansatte chauffører, og for nogens vedkommende færre taxier.

- Men vi har også set indikationer på, at et antal vognmænd overvejer eller allerede har taget beslutning om helt at afhænde deres virksomhed, siger han.

Bo Weye Hansen, faglig medarbejder på taxiområdet hos 3F Københavns Chauffører ser med dyb alvor på situationen i taxibranchen.

- Branchen er stort set brudt sammen, og taxichaufførerne er selvfølgelig meget bekymrede. Det er katastrofalt. Jeg er bange for, at vi kommer til at se masser af konkurser i kølvandet på corona-krisen. Mange af især de små vognmænd lever fra dag til dag og har ikke lagt penge til side til hårde tider. På den måde er de ekstrahårdt ramt, siger Bo Weye Hansen.