Cyklen var flad, toget forsinket og bla bla

16. okt 2011
Her er top fem over de mest brugte undskyldninger for at komme for sent på arbejde.

Det er aldrig sjovt at skulle op tidlig morgen og af sted på arbejde, men lige så lidt sjovt er det at komme for sent uden en god undskyldning.

Avisen.dk har talt med chefer i bus- og togselskabet Arriva, kaffehuset Baresso og TDC Butikken. Her er deres top 5 over medarbejderenes bedste og mest brugte undskyldninger når klokken blev lidt over mødetid:

1. ”Toget var forsinket”

Forsinket tog, bus og metro er den mest brugte undskyldning for at komme for sent. Trafikprop på motorvejen er også ofte hørt.

2. ”Min cykel var flad”

Stjålne eller punkterede cykler har ofte været problemet når medarbejderne møder for sent.

”Sådan er det når man bor i København, min cykel bliver også stjålet,” siger Anita Bøgh Christensen fra Baresso.

3. ”Jeg sov over mig”
'Jeg sov over mig' er en af de klassiske undskyldninger, en lidt sjovere udgave er hørt hos ARRIVA et par gange:

' Det tog længere tid at sove end jeg havde regnet med'.

4. ”Jeg så forkert på vagtplanen”

Mange har enten kigget på den forkerte vagtplan eller taget fejl af deres mødetidspunkt.

Undskyldningen bruges for det meste når folk kommer hen ad dagen så undskyldningen om at sove over sig ikke kan bruges længere lyder det fra Martin Wex fra Arriva

5. ”Børnene var ikke til at få ud af døren”

Forældre har ikke kun sig selv at vække om morgenen og få gjort klar til at tage af sted. Det kan også være skyld i at man møder lidt senere end man burde.

De tre chefer, som vi har talt med, viser dog stor forståelse for deres medarbejdere, når de kommer for sent.

"Vi kan alle sidde fast i trafikken eller glemme at sætte vækkeuret til," lyder det.

Både Anita Bøgh Christensen, Martin Wex og Sharon Zargarov Røjleskov stoler på deres medarbejdere når de kommer med forklaring på deres sene fremmøde.

De tre har også fået stukket mere pudsige og måske knap så troværdige undskyldninger ud:

”Min kæreste brækkede sig i nat”

”Jeg havde myrer i køkkenet”

”Der var ikke varmt vand så jeg blev nødt til at tage til motionscenteret for at gå i bad”.

 

Kilder: Martin Wex Kommunikationschef Arriva, Kilde: Anita Bøgh Christensen talskvinde Baresso Coffee A/S, Sharon Zargarov Røjleskov butikschef TDC frederiksberg

I praktik

Naja Bendorff går i 3.g på Ørestads Gymnasium og er i praktik på Avisen.dk