20130902-160500-4-1920x1281we
46 procent af de adspurgte dagplejere svarer, at de bruger deres fritid på rengøring (arkivfoto). Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Coronakrav presser dagplejere: Må tage pause og fritid i brug

12. nov 2020, 16:00
Dagplejere mødes med høje krav fra myndighederne om hyppig rengøring. Det sker for at mindske risikoen for coronasmitte. Konsekvensen er, at dagplejerne må gøre rent i deres pauser og i deres fritid, viser en ny medlemsundersøgelse fra FOA.

Daglig rengøring af legetøj, bordplader, vandhaner og toiletter for at begrænse smitte med coronavirus kan tage tiden fra børnene hos landets dagplejere. For at undgå det, må dagplejerne tage deres pauser i brug.

LÆS OGSÅ: SF-profil raser over chefer: 'De opfører sig som konger og paver'

En ny undersøgelse fra FOA, der har cirka 9.500 dagplejere organiseret, viser, at 63 procent gør netop det. Mens 46 procent svarer, at de bruger deres fritid på ekstra rengøring for at leve op til sundhedsmyndigheders krav.

- Det, vi kan se ud fra undersøgelsen, er, at opgaverne med hygiejne og rengøring er en ekstra belastning. Da vi genåbnede i foråret, indførte man muligheden for reduceret åbningstider, men det er blevet ophævet igen. Det betyder for mange af dagplejerne, at de skal gøre rent uden for deres 48 timers arbejdsuge eller inddrage pauserne. Det er ikke rimeligt, siger Kim Henriksen, der er formand for Pædagogisk Sektor i FOA, til A4 Arbejdsliv.

Tilbud om rengøringshjælp

Torsdag var han til kvartalsmøde med dagplejernes arbejdsgiver KL (Kommunernes Landsforening), hvor han tog udfordringen op.

- Vi har hørt om kommuner, der har givet afspadsering, men det løser ikke problemet. Det skubber det bare, og vi ønsker ikke en kompensationsordning. Vi har også hørt om kommuner, der har tilbudt rengøringshjælp til dagplejerne, og det er en bedre løsning på den lange bane. Vi savner i det hele taget langsigtede løsninger, fordi det ser ud til, at coronavirussen ikke forsvinder foreløbigt. Det skal ikke være løsninger, der er ens for alle dagplejere, fordi de har forskellige behov, siger han og tilføjer:

Vi oplever mange dagplejere, der har arbejdsuger på 54 timer og fem børn i pasning, så kan det være svært at få rengøringen til at være en del af det pædagogiske arbejde
Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FO

- Mange kommuner forsøger at finde gode løsninger. Men vi oplever desværre tit, at man glemmer lidt dagplejerne, når man taler børnepasning. Dagplejerne har nogle andre vilkår end pædagogerne i institutionerne. Vi oplever mange dagplejere, der har arbejdsuger på 54 timer og fem børn i pasning, så kan det være svært at få rengøringen til at være en del af det pædagogiske arbejde.

A4 Arbejdsliv har indtil nu forgæves søgt at få en kommentar fra KL. 

Dagplejere har normalt fire børn at passe. Men der kan være dagplejere, der har fem børn, hvis der mangler pasning i kommunen.

Tal med alle dagplejere

Kim Henriksen fortæller, at problemet med kravet om øget rengøring bliver større i takt med, at vejret bliver koldere.

- Dagplejerne kan ikke i samme grad være i deres haver, hvor der ikke skal gøres rent. Det betyder, at der bliver afleveret og hentet indenfor, hvor smitterisikoen er større. Så det er ved at være tid til, at vi finder løsninger, der ikke tager dagplejernes fritid eller tiden fra det pædagogiske arbejde med børnene.

LÆS OGSÅ: Derfor trives krænkelser i nogle fag og ikke i andre

FOA ønsker, at hver enkelt kommune går i dialog med hver enkelt dagplejer for at sikre, at man finder en løsning, så hverdagen kan hænge sammen med de nye arbejdsopgaver.

Om undersøgelsen

398 kommunalt ansatte dagplejere har svaret på undersøgelsen

64 procent bruger deres pauser på rengøringen

46 procent arbejder over for at nå de øgede rengøringskrav

46 procent gør rent mens børnene er der

31 procent løber hurtigere for at nå rengøringen

24 procent inkorporerer rengøringsopgaverne i hverdagsaktiviteter med børnene

21 procent bruger mindre tid på andre opgaver eller der er andre opgaver, de ikke når at løse. Her uddyber dagplejerne, at det er nærvær med børnene, tid til planlægning og forberedelse og til dokumentation, som de bruger mindre tid på pga. rengøring.

Kilde: FOA