Frygten for smitte med coronavrus får tilsyneladende flere til at droppe turen til supermarkedet for i stedet at handle bag skærmen eller på mobilen. (Arkivfoto) Foto: Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Corona sender varebiler ud i hele landet

30. nov 2020, 17:46
Under tiden med corona er indkøb af varer på nettet steget. Onlinesupermarkedet Nemlig.com har overskud for første gang og vokser i hele landet.

De kommer efterhånden ud i mange afkroge af landet - varebilerne med dagligvarer købt på nettet.

For med en igangværende pandemi kan mange se en fordel i at droppe indkøbsturen og i stedet betale for at få mælk, smør, brød og andre fornødenheder bragt til døren.

Markant stigende omsætning i coronatiden giver således onlinesupermarkedet Nemlig.com det første positive driftsresultat nogensinde, viste selskabets årsregnskab mandag.

Stefan Plenge, administrerende direktør og stifter af Nemlig.com, kalder det seneste regnskabsår, der gik fra 1. august 2019 til 31. juli 2020, for helt særligt.

Nemlig.com var allerede i en periode med vækst, da coronaen ramte Danmark. Men herefter gik det ekstra stærkt.

- I de sidste fire en halv måned af regnskabsåret oplevede vi en sand eksplosion i efterspørgslen, da covid-19 ramte Danmark, og landet blev lukket ned, hvilket fik væksten til at ramme 100 procent, siger Stefan Plenge.

Bred vækst

Stor efterspørgsel har fået Nemlig.com til at udvide sin dækning fra 64 procent af landets postnumre til nu 84 procent. Og væksten i omsætningen er bredt funderet, lyder det.

Samtidig har Nemlig.com på kort tid måttet ændre arbejdsgange og ansætte hundredvis af nye medarbejdere.

Alene inden nytår er der planer om at ansætte cirka 150 nye medarbejdere.

Det vil betyde, at Nemlig.com i kalenderåret 2020 er gået fra 1000 til at runde 2000 ansatte.

Driftsresultatet, der er fraregnet blandt andet finansielle poster og betaling af skat, er samlet steget til 13,4 millioner kroner.

Det er markant højere end de foregående år, hvor Nemlig.com har haft tocifrede millionunderskud.

Corona som kickstarter

Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, har fulgt markedet for dagligvarer på nettet i flere år, hvor det har været svært at overbevise danskerne om, at det var en god ide.

- Det har været trægt at få det marked i gang. Her har coronaen virkelig været en kickstarter - lige fra statsministeren lukkede landet ned i marts, siger han.

De store supermarkedskæder Salling Group og Coop satser også i stigende grad på nethandel ligesom Rema1000.

Købet af dagligvarer breder sig ikke kun på danmarkskortet - det er ifølge Niels Ralund også nye kundegrupper, der har taget indkøb foran skærmen til sig.

- Før coronaen var det især børnefamilier i de store byer. Men det er klart, at der er kommet nye kundegrupper til. Især blandt de ældre, som er blevet opfordret til at holde sig hjemme. Her har børnene måske skubbet på.

- De finder jo ud af, at priserne er nogenlunde de samme, og at grøntsagerne er friske. Jeg tror, at jo længere coronaen varer, desto mere vil de nye vaner sidde fast, siger han.

/ritzau/