Chefen tvinger Ulla til at snyde kollegerne

1. jul 2012
Lokker kollegerne i udspekulerede fælder, der kan koste dem jobbet. Det er en del af jobbet i Aldi.

10 kilo kattegrus på bunden af indkøbsvognen. Det er vel okay, at kunden ikke skal løfte den helt op på kassebåndet?

Forkert, for kunden ikke er en almindelig kunde, men en forklædt kollega, der har gemt en flaske dyr spiritus under posen med kattegrus.

Opdager kassemedarbejderen ikke det, koster det et klip i Aldi-kørekortet.

Det kunne meget vel være Ulla, der forsøgte at snyde sin kollega på ovenstående måde.

Hun er en af de Aldi-ansatte, som ofte deltager i 'testkøb' i andre butikker end hendes egen.

Ulla er ikke hendes rigtige navn, da hun ønsker at være anonym, fordi hun stadig er ansat i Aldi. Avisen.dk kender hendes rigtige navn og identitet.

'Grænseoverskridende'

Normalt foregår kontrollen ved, at distriktschefen, der er øverste chef for en række Aldi-forretninger indenfor samme område, udvælger en menig medarbejder, der skal med på tur.

Det er ikke et tilbud. Det er en ordre, fortæller Ulla.

”Jeg ville hellere spørges, i stedet for at blive pålagt det. For det kan være en grænseoverskridende arbejdsopgave,” siger hun.

Så hellere alarmer

Den ansatte må ikke må være et kendt ansigt i de andre Aldi-forretninger. For her skal hun lade som om, hun er en almindelig kunde.

Distriktschefen har udtænkt en finte, som den hemmelige Aldi-medarbejder skal prøve at snyde sine kolleger med. Finten bliver så afprøvet i alle Aldi-forretninger i distriktet.

Fejler en medarbejder tre gange, er det fyringsgrund.

”Det er synd for dem, jeg skal gøre det overfor. Jeg har det skidt med, at de kan få ballade, hvis de fejler. Det er jo nogle ret små fejl, der er tale om,” siger Ulla.

Hun mener, at Aldi hellere burde have alarmer i butikkerne, så kunderne på den måde ville blive afsløret, når de forsøger at smugle værdifulde varer ud af butik.

Det har ikke været muligt for Avisen.dk at få en kommentar fra Aldi-direktør Jan Lund.