Tungvogncenter Nord (TCN) ved Nordjyllands Politi afviklede lastbilkontrol ved Herning i sidste uge. På billedet ses en tidligere kontrolaktion på Fyn. Foto: Sonny Munk Carlsen/Ritzau Scanpix

Lastbil på polske plader: Bødedømt for cabotagekørsel og farlig magnetsvindel

13. feb, 06:07
Lastbilchauffør overtrådte cabotageregler og brugte ulovligt trick til at omgå hviletidsbestemmelser og fartbegrænsning. Nordjyllands Politi kvitterede med bøde på 84.000 kroner.

En lastbilchauffør på polske nummerplader fik sig en ubehagelig overraskelse, da han fredag i sidste uge på Herningmotorvejen stødte ind i betjente fra Tungvogncenter Nord ved Nordjyllands Politi.

Efter nærmere inspektion af lastbilen viste det sig nemlig, at chaufføren kørte rundt med en hel række regelovertrædelser i både køretøj og dokumenter. Og særligt en af overtrædelserne kunne være endt grueligt galt.

LÆS OGSÅ: Lokalformand kritiserer 3F-udmelding: Jeg er imod industriaftalen

Det fortæller politikommissær Claus Kjær-Pedersen til A4 Arbejdsliv. 

- Man havde lavet manipulation af fartskriveren på lastbilen. Ved hjælp af en magnet, der sætter takografen ud af drift, kan man bryde køre- og hviletidsbestemmelserne, som man vil. Når man snyder takografen, kan man køre solen sort uden at holde de pauser, man skal, siger han.

Takografen registrerer og lagrer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, f.eks. køretider.

Afkoblingen af kontrolapparatet bevirkede også, at det var muligt for chaufføren at køre uden om lastbilens hastighedsbegrænsning. Og derfor var den polske lastbil potentielt set farlig at have kørende på vejene, forklarer den nordjyske politikommissær.

Hvis lastvognen ikke må køre flere lovlige ture i Danmark, så er der kun én vej, og det er ud af landet
Claus Kjær-Pedersen, politikommissær, Nordjyllands Politi

- Det er jo farligt i sig selv ikke at være udhvilet, når man fører et motorkøretøj, og jo stærkere man kører, jo hurtigere skal man reagere. Træthed sløver reaktionsevnen. Derfor giver det sig selv, at kombinationen af hastighed og manglende søvn er en farlig cocktail, siger Claus Kjær-Pedersen.

Lastbilen blev snuppet under en kontrol i industriområdet Hipark ved Herning. Chauffør og ejervirksomheden kan nu se frem til en faktura fra staten på ikke mindre end 84.000 kroner.

Ulovlig cabotagekørsel

Den anseelige bøde blev ikke kun udskrevet på baggrund af fusk med lastbilens kontrolapparat. Betjentene opdagede nemlig også, at der skete en overtrædelse af reglerne om cabotagekørsel, idet flere fragtbreve ikke var udfyldt korrekt. Andre fragtbreve manglede helt.

Og det var ikke engang det sidste, der endte med at stå på betjentenes bødeblok, fortæller Claus Kjær-Pedersen. 

- Vognmanden manglede også at betale vejbenyttelsesafgift af det danske vejnet hele tre gange, siger han.

LÆS OGSÅ: Politisk aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Politikommissæren fortæller, at hvis der er fusk med hviletidsbestemmelserne og færdselssikkerheden med udenlandske lastbiler, kan man tit og ofte også finde beviser på ulovlig cabotagekørsel.

Og i Tungvogncenter Nord holder man vågent øje:

- Hvis lastvognen ikke må køre flere lovlige ture i Danmark, så er der kun én vej, og det er ud af landet. Har vi en mistanke om, at chaufføren har tænkt sig at køre videre, så ligger vi på lur. Det sker heldigvis sjældent, siger Claus Kjær-Pedersen.

Som leder af Tungvogncenter Nord oplever Claus Kjær-Pedersen mange kreative forsøg på at undgå at blive taget i svindel,

- Hvis der mangler optegnelser i takografen, kan vi jo se, at der er et eller andet galt. Så begynder vi at lede efter en magnet. Nogle gange når chaufføren at fjerne den, efter at vi har stoppet ham - vi har set eksempler på, at der er etableret et snoretræk. Der er mange spidsfindige konstruktioner og manøvrer for at få magneten fjernet i en fart, siger han.

Skarp betjent har kun været ansat i halvanden uge

Claus Kjær-Pedersen fortæller, at fangsten af den polske lastbil foregik i forbindelse med uddannelse af nye medarbejdere i Tungvogncenter Nord. Derfor var det en polititjenestemand under oplæring, der kontrollerede lastbilen og fandt magneten.

- Det er faktisk en af de helt nye medarbejdere, der får sådan en sag at starte op med. Det er rigtig fint, siger politikommissæren.

Medarbejderen fik hjælp af afdelingens specialister til at skrive sagen, der involverede tekniske detaljer og kompliceret lovgivning, så han ikke skulle sidde med sagen alene, forklarer Claus Kjær-Pedersen og tilføjer:

- Så har han sin første gode sag i den anden uge, han er ansat her. Velkommen til, siger jeg bare!

A4 Arbejdsliv har tidligere beskrevet de omfattende problemer med løndumping og cabotagekørsel i transportbranchen. Et næsten enigt Folketing indgik i januar en aftale om mindsteløn til chauffører, der skal sikre dansk løn på dansk asfalt.

Du kan læse mere om aftalen og den vrede reaktion fra arbejdsgiverorganisationen ITD her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her