BLÆSER PÅ SIKKERHEDEN: Bybusser drøner over for rødt

28. maj 2012
I København og Aalborg stopper færre og færre chaufførerne for rødt. Vejarbejde, stramme tidsplaner og elendig trafikkultur får skylden for chaufførernes dødskørsel.

Hornet i bund og foden på speederen, selvom lyset i krydset er rødt. Det er en del af jobbet for flere og flere buschauffører i de danske storbyer.

Vejarbejde, stramme tidsplaner og aggressive medtrafikanter får chaufførerne til at ræse videre, selvom lyset signalerer stop. De tager med andre ord chancer, der kan koste liv og lemmer.

Politiet har ikke overblik over, hvor stort problemet er, fordi politiets egen statistik ikke skelner mellem for eksempel busser, lastbiler og personbiler.

’Det sker hver dag’

Men Avisen.dk har snakket med motorsagkyndige, kørelærere og chaufførernes egne tillidsmænd. Alle bekræfter, at de såkaldte rødkørsler er et stigende problem.

"Det sker hver dag. Jeg ser det både, når jeg cykler, og når jeg sidder ved siden af en elev, der er til køreprøve. Det er ikke i orden," siger en motorsagkyndig fra Aalborg Politi, der ikke vil rage uklar med byens chauffører og derfor ikke vil have sit navn i avisen.

Den motorsagkyndige er så bekymret for trafiksikkerheden, at vedkommende har skrevet et brev til formanden for Nordjyllands Trafikselskab - et brev, som Avisen.dk er i besiddelse af.

"For det første er det farligt, og for det andet er chaufførerne et dårligt eksempel for de børn, der senere skal ud i trafikken. Det er på tide, at både chaufførerne og de ansvarlige spørger sig selv, hvorfor vi har et rødt lys i vores kryds," mener den motorsagkyndige.

Det er ikke kun i provinsen, at den er gal. I København giver bussernes hasarderede kørsel hjertebanken blandt de mindst øvede bilister.

"Mine elever tror, at skolevognskiltet beskytter dem, men det gør det jo ikke, så de bliver selvfølgelig chokerede, når en bus kører over for taxagult," siger Michael Hjorth, der har været kørelærer i København i 20 år.

Chaufførerne erkender

Buschaufførerne selv erkender, at de er på afveje.

"Det er rigtigt, at flere buschauffører end før kører over for gult eller rødt. Men det er ikke alle, der bryder loven, og dem, der gør, er selvfølgelig ikke glade for det," siger Hans Erik Rasmussen, der er tillidsmand for de chauffører, der kører ud fra Arrivas garage ved Ryvangen i København.

Han mener, at årsagen til rødkørslerne er, at asfalten mange steder er flået af de københavnske veje.

"Vi kører med mange forsinkelser i øjeblikket, fordi der er så mange vejarbejder i byen. Nogle accepterer det, mens andre accelererer. De forsøger simpelthen at indhente noget af den tabte tid, så de kan få en pause i den anden ende," siger Hans Erik Rasmussen.

Tillidsmanden understreger, at han tager afstand fra de chauffører, der bryder loven, mens de sidder bag rattet.

"Der er ingenting, der kan undskylde, at en chauffør kører over for rødt. Det skaber farlige situationer især for den tværgående trafik," lyder det.

Alle kører over for rødt

Ask Andersen, der er næstformand i Landsklubben for 3Fs Bybus- og Rutebilchauffører, fordømmer også rødkørslerne.

Han giver den danske trafikkultur skylden for udviklingen.

"Det går den gale vej. Fodgængere går over for rødt. Cyklister cykler over for rødt. Bilister gør det samme. De kører sågar i vores busbaner. Alle er blevet mere aggressive i trafikken - også buschaufførerne - og det er selvfølgelig noget skidt," siger Ask Andersen, der mener, at flere færdselsbetjente er løsningen.

Men hvis en chauffør lader sig stresse, er det så ikke på tide, at han får sig et andet job?

"Jo, jeg er for eksempel selv begyndt at køre i forstæderne, fordi cyklister blev ved med at holde fast i bagenden af min bus for at komme hurtigere igennem byen," siger Ask Andersen fra Landsklubben for 3Fs Bybus- og Rutebilchauffører.

Michael Hjorth, der har 20 års erfaring som kørelærer i København, giver chaufførernes klub ret. Det er ikke kun dem, der er begyndt at synde mere i trafikken.

"Trafikkulturen bliver ringere og ringere. Få respekterer det røde lys, og det stresser dem, der gør. Nogle af dem vælger så at følge med flowet, selvom det er farligt," siger kørerlæreren fra Søernes Trafikskole.

Buscheferne erkender også

Thomas Kastrup-Larsen er rådmand i Aalborg Kommune og formand for Nordjyllands Trafikselskab. Han finder det "meget foruroligende", at bybussernes chauffører blæser på sikkerheden.

"Det er jo helt elementært, at det er forbudt at køre over for rødt, men det er åbenbart ikke alle, der har hørt efter i timen. Derfor har vi indskærpet over for alle vores interessenter, at chaufførerne skal overholde færdselsloven," siger han.

Hvis politiet knalder en buschauffør for at køre over for rødt, får han en bøde på 2.000 kroner og et klip i kørekortet.

faktaboks

 

Trafikulykker med personskade i 2010:

 

Bil 2.269

Cykel 714

Knallert 504

Fodgænger 473

Motorcykel 249

Bus 83

Knallert 45 73

Lastbil 24

Andre 19

Total 4.408

 

Kilde: Danmarks Statistik