Claudio Amdisen (på billedet) har opfundet en afskærmning, som beskytter buschauffører mod coronasmitte fra passagerer. Foto: Claudi Amdisen/Elefantprint

Buschauffør gør det selv: Sætter corona-skærme i produktion

14. maj, 15:45
Man kan nå langt med lidt opfindsomhed. Det beviser en buschauffør fra Aarhus, der har fået sat en corona-afskærmning i produktion. Skærmen skal forhindre smittespredning mellem chauffør og passagerer.

For nylig startede Claudio Amdisen i et nyt job som buschauffør. Midt i coronapandemiens rasen, skulle han køre børn fra A til B i en minibus i Aarhus.

Han var bevidst om at begrænse smittespredning. Derfor var det naturligt for ham med behørig afstand, håndsprit og alle gode hygiejneråd.

Men som person i den særlige risikogruppe for coronasmitte på grund af type 2-diabetes følte Claudio Amdisen alligevel ikke, at det var nok. Han følte et behov for en egentlig afskærmning mellem ham og passagererne.

Men da en sådan afskærmning ikke eksisterede, var der ikke andet for end at hoppe i arbejdstøjet og gøre det selv.

- Jeg besluttede mig for at gøre, hvad jeg kan for at passe på mig selv og de passagerer, jeg har med i bussen, siger Claudio Amdisen.

Det krævede en akrylplade, et spændebånd og en virksomhed, der ville producere skærmen.

Han kontaktede virksomheden Elefantprint, der gerne ville sætte det i produktion. Resultatet koster knap 700 kroner. En pris, der køber en følelse af tryghed.

- Det skaber en tryghed, for jeg bliver jo afskærmet fra passagererne. Samtidig skaber den en præventiv virkning. Så nu får jeg ikke smittedråber på mig. Det er et stort skridt på vejen, siger han.

Skrid til handling

Da Claudio Amdisen læste A4 Arbejdslivs artikel om, at utrygge buschauffører efterspørger netop en afskærmning, kontaktede han redaktionen.

For chauffører og vognmænd skal vide, at problemet nemt kan løses – også i bybusser. Det er bare at få sat det i produktion, som han forklarer.

- Produktionsvirksomheden har materialerne liggende klar. Så det er intet problem for dem i at producere det. De kan endda levere det på 4-7 dage, så det går også hurtigt, siger han.

Claudio Amdisen kan godt forstå, at chaufførerne i de danske bybusser er utilfredse over den manglende afskærmning. Derfor opfordrer han til, at man som chauffør skrider til handling – om nødvendigt ved selv at hive læderet op af lommen.

- Jeg forstår godt deres frustration. Det handler jo også om, at vi alle har et ansvar for at bidrage til at holde samfundet i gang ved at holde smitten nede. Kræver det en afskærmning, jamen, så er det det, der skal til, siger han og fortsætter:

- Jeg ved jo ikke, hvad der er foregået internt mellem chaufførerne og trafikselskaberne. Hvis man er utryg, og ens arbejdsgiver ikke gør noget, så synes jeg, man selv må skride til handling.

Selvom han selv har afholdt alle udgifter i forbindelse med udarbejdelsen af produktet, har hans arbejdsgiver bakket op om 'opfindelsen' fra start. Han har desuden delt den med kolleger i branchen. Om produktet herefter bliver en storsællert, det tør Claudio Amdisen dog ikke spå om.

En vigtig afstand

At Claudio Amdisens chaufførafskærmning kan gøre buschauffører i bybusser mere trygge, det kan Christian Hagen Frederiksen bekræfte. Han kører til daglig som buschauffør for busselskabet Aarhus Sporveje, hvor han også er arbejdsmiljørepræsentant.

Her er busserne købt og leveret med en indbygget afskærmning i døren ind til førerrummet, der kan køres op og ned. Den skærm har været mere eller mindre permanent oppe i coronatiden, fortæller Christian Hagen Frederiksen.

- Jeg føler, at det giver en ekstra, vigtig afstand mellem mig som chauffør og passagererne. Specielt i begyndelsen af coronakrisen, før de forreste sæder blev lukket af, gjorde ruden en kæmpe forskel og var med til at skabe et lukket rum om mig, siger han.

Han mener, ligesom Claudio Amdisen, at værnet yder en god beskyttelse, som kan gøre en reel forskel.

- Ruden går op over mit hoved, og passagererne skal virkelig gøre en ihærdig indsats, hvis de insisterer på at tale ansigt til ansigt, siger han.

Og hvordan tager passagererne så imod det i bybusserne. Ganske godt, lyder det fra ham.

- Der er stor forståelse fra passagererne for, at kommunikationen foregår gennem en glasrude og ikke ansigt til ansigt, som de muligvis er vant til normalt, siger han.

Gå i dialog med arbejdsgiveren

Som arbejdsmiljørepræsentant mener han, at der er forkert, at man som chauffør skal udsættes for en sygdom, som 'man ikke kan beskytte sig mod', blot fordi man arbejder i servicebranchen. 

Han opfordrer til, at man tager en dialog med sin arbejdsgiver eller det pågældende trafikselskab for at finde en holdbar løsning. Enten ved at montere en midlertidig chaufførafskærmning eller ved at gøre det permanent.

Artiklen fortsætter under billedet


Sådan ser det indbyggede beskyttelsesglas ud. Foto: Christian Hagen Frederiksen

- Hvis man ikke allerede har en glasrude i chaufførlågen, så synes jeg, at man burde hente inspiration fra både dét og fra løsningen, som man ser i dagligvarebutikkerne med eftermonteret midlertidige plexiglasruder. De kan så sættes på chaufførlågen på en fiks og stabil måde, siger han og tilføjer:

- Efter coronakrisen spiller det stadig en rolle som et beskyttelsesglas mod spytklatter. Ligesom det gør det sværere for en passager fysisk at nå chaufføren, siger han. 

Claudio Amdisen tænker da også chaufførafskærmningen som en midlertidig løsning, der kan afmonteres igen, 'når smitterisikoen er faldet i samfundet', forklarer han. Han er omvendt ikke i tvivl om, at en mere permanent løsning er en mulighed.

- Det kan godt være, at det bliver en løsning, man kommer til at se fastmonteret i busser fremover. I så fald vil det jo være noget, der skal ind over Færdselsstyrelsen og andre relevante myndigheder for en sikkerhedsgodkendelse, siger han.

Ingen bøde

Allerede nu har han kontaktet Færdselsstyrelsen og spurgt, om afskærmningen kan sikkerhedsgodkendes. De har lovet at vende tilbage inden for tre måneder. Da covid-19 kan nå at smitte vidt og bredt indtil da, har han gået andre veje.

- Jeg har gennemgået reglerne. Jeg kan ikke finde noget, der forbyder mig at sætte den op. Jeg har været i kontakt med en politimand, der siger, at jeg nok næppe vil få en bøde for det, hvis jeg bliver stoppet, siger han.

Så mens det synes lettere at få tilgivelse end tilladelse, kører Claudio Amdisen videre med sin chaufførafskærmning. Den blev onsdag blevet vurderet forsvarlig af en synsmand.

A4 Arbejdsliv har forsøgt at få en kommentar fra Sydtrafiks administrerende direktør Lars Berg, som også medvirker og omtales i vores artikel om utrygge buschauffører fra den 28. april 2020. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ham. Selskabet oplyser i en mail, at de 'lige nu tester lignende løsninger til busserne'.

Vi har også bedt Færdselssyrrelsen besvare en række sikkerhedsmæssige spørgsmål, samt om en vurdering af, hvorvidt Claudio Amdisens chaufførafskærmning kan sikkerhedsgodkendes eller ej. Færdselsstyrelsen har ikke kunnet svare inden artiklens deadline samme dag, men de har lovet af vende tilbage med svar hurtigst muligt.