Til venstre ses flasker med brandgassen acetylen på kajen. Foto: Øxenholt Foto/Ritzau Scanpix/foto, Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet overvejer politianmeldelse: Skibsværft risikerer hård straf efter tragisk ulykke

30. apr 2020, 16:30
Grenaa Skibsværft har fået forbud mod at genoptage arbejdet efter gaseksplosion. Værftet risikerer bøde for brud på arbejdsmiljøloven og politianmeldelse, fremgår det af en afgørelse fra Arbejdstilsynet.

Torsdag den 23. april kostede en eksplosion ved Grenaa Skibsværft en 31-årig mand livet.

Sammen med fire andre var han i gang med noget svejsearbejde i bundtanken på skibet Grethe Fighter. To kolleger blev fløjet til Rigshospitalet i København og er i dag, torsdag, fortsat i kritisk tilstand.

LÆS OGSÅ: Skibsværft skyder med spredehagl for at garantere sikkerheden

Nu har Arbejdstilsynet givet et forbud til A/S Grenaa Skibsværft Jens Vester og Sønner og påbudt virksomheden at indstille alt arbejde, indtil sikkerheden er i orden.

A4 Arbejdsmiljø har fået aktindsigt i afgørelsen fra Arbejdstilsynet, som samtidig skriver, at de overvejer at give virksomheden en bøde for brud på arbejdsmiljøloven eller melde dem til politiet.

Den daglige leder af Grenaa Skibsværft, Klaus Dahl, tager en eventuel politianmeldelse med sindsro.

- Hvis de vil give os en bøde eller melde os til politiet, så gør de det. Men jeg tror ikke, at det kommer til at ske, siger han til A4 Arbejdsmiljø.

Flere eksplosioner

Arbejdstilsynets afgørelse løfter sløret for flere detaljer i den tragiske arbejdsulykke. Tilsynet har dog ikke en fastlagt en egentlig årsag til eksplosionen.

Men den indtraf 10 minutter efter formiddagspausen den 23. april, og der befandt sig fem ansatte på Grethe Fighter, som alle var i gang med at udføre arbejde i skibets bundtank.

To af dem arbejdede med svejsning af en topplade på bundtanken, mens de tre andre var i gang med at samle rør over tanken.

Fra kajen blev der ført slanger fra gasflasker ned i skibet med ilt og gassen acetylen, som bl.a. anvendes til svejsning, skæring af stål og lodning.

Ekspert: Yderst brandfarlig

Acetylen vurderes til at være let antændeligt. Gassen er brændbar, og når ilten tilsættes, nærer det forbrændingen, så man kan få temperaturen helt op over 1.500 grader.

Arbejdsmiljørådgivervirksomheden Crecea ønsker ikke at kommentere den konkrete sag, men udtaler sig på et overordnet plan om, hvorfor acetylen og ilt finder anvendelse i forbindelse med svejsning.

- Acetylen er en yderst brandfarlig gas. Sammen med ilt kan den brænde i en flamme ved så høj  temperatur, at man kan smelte metal ved skæring eller svejsning i metal. Alle der arbejder med acetylen på denne måde ved, at man skal sikre mod brandrisiko, siger Tea Johansen, kemiker i Crecea.

Ifølge Arbejdstilsynets dokumenter har ansatte desuden fortalt, at der kom hvid røg op ved skibets bagbords sidegang ved den første eksplosion, og at der skete endnu en eksplosion kort tid efter. Denne gang fra skibets forreste maskinrum.

Fortsat i kritisk tilstand

Skibsværftet har allerede igangsat en række initiativer, der skal få styr på sikkerheden, fortæller daglig leder Klaus Dahl.

- Vi kan ikke genoptage arbejdet, før vi får tilladelse fra Arbejdstilsynet. Men jeg håber, at vi kan genoptage arbejdet i næste uge. Vi har indkøbt nyt teknisk udstyr og ændret den måde, vi håndterer arbejdet på, siger han.

Esben Møller, der er bestyrelsesformand i Grenaa Skibsværft, udtalte tirsdag følgende til TV2 Østjylland:

- Det indebærer, at vi køber en masse teknisk udstyr, som skal forhindre en ny eksplosion, og at vi indfører nogle nye procedurer for den type arbejde. Alt det udstyr, vi køber nu, dækker os ind, lige meget hvad årsagen til eksplosionen var.

Foruden den omkomne 31-årige mand, kom en 50-årig og en 53-årig alvorligt til skade ved ulykken. De blev umiddelbart efter hændelsen fløjet til Rigshospitalet i København og er stadig i kritisk tilstand.

Den 50-årige mand er dog i bedring, oplyser Klaus Dahl.

- Den ene går det rigtig godt med, og den anden er stadig i kritisk tilstand, lyder det kortfattet.

Grenaa Skibsværft kan først genoptage arbejdet, når årsagen til ulykken er fastlagt. Foruden Arbejdstilsynet har politiet og Sikkerhedsstyrelsen også været inde over sagen.

A/S Grenaa Skibsværft Jens Vester og Sønner skal senest den 1. maj 2020 give Arbejdstilsynet besked om, hvordan de har efterkommet forbuddet.