Opdateret klokken 12.16: DSB oplyser, at S-togene er begyndt at køre igen.

Flere steder i Storkøbenhavn holder S-togene stille fredag. Det skyldes en arbejdsnedlæggelse blandt lokomotivførerne, oplyser kilder til A4 Nu. Over højttalere i togene bliver det oplyst, at der er et fagligt møde i gang.

LÆS OGSÅ: Raser over ny minister: ”En flyvende fuckfinger til erhvervslivet”

Nyhedsbrevet A4 Morgen
- giver dig overblik

Der er ikke meldinger om, hvor mange tog der er er tale om. Meldinger peger dog på, at det er alle S-tog, som har slået bremserne i. Dermed er der stille på samtlige linjer i Storkøbenhavn. 

DSB oplyser fredag formiddag, at at det forventes, at S-togene fra klokken 12 så småt begynder at køre igen. Togene vil forsøge at køre hvert 20. minut på linje A, B, C og E, oplyser DSB på sin hjemmeside. Det vil være hvert 10. minut på linje F. Linje H kører ikke.

Når DSB-medarbejderne er gået til fagligt møde, skyldes det ifølge A4 Nu's oplysninger frustration over, at et nyt it-system, der registrerer arbejdstid ikke har fungeret optimalt i en måned. Det betyder, at medarbejderne ikke har kunnet registrere deres arbejdstid og søge om fridage. Medarbejderne har heller ikke fået udbetalt tillæg med deres seneste. Beløb, der angiveligt udgør mellem en fjerdedel og en tredjeldel af den samlede løn. 

DSB har ifølge A4 Nu's oplysninger gentagne gange forsikret, at der ville blive fundet en løsning, så systemet kunne køre optimalt. Problemerne med it-systemet berører også S-togrevisorer og togførere på fjerntog. 

Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, opfordrer de ansatte til at normalisere togdriften.   

- Vi undersøger baggrunden for arbejdsnedlæggelsen og opfordrer samtidig vores medlemmer til straks at normalisere arbejdet, siger Henrik Horup til Ritzau.

DSBs kommunikationschef Niels-Otto Fisker bekræfter over for A4 Nu, at der er problemer med it-systemet, og at medarbejderne ikke har fået udbetalt tillæg for aften- og natarbejde.

- Det er dybt beklageligt og frustrerende for medarbejderne. Det er vores fejl. Medarbejderne har mulighed for at bede om en straksudbetaling af tillæggene i dag, der så vil blive indregnet i forbindelse med senere udbetalinger. Vi forventer, at systemet vil køre i næste uge, siger Niels-Otto Fisker.

Han oplyser, at DSB har indbragt fredagens arbejdsnedlæggelse til Dansk Industri og Dansk Arbejdsgiverforening med henblik på at få Arbejdsrettens vurdering af, om der er tale om en overenskomststridig arbejdsnedslæggelse.

- Vi synes ikke, at det er den rigtige måde at vise sin utilfredshed på, siger DSBs kommunikationschef.

Forholdet mellem transportgigantens medarbejdere og DSB har længe været konfliktfyldt, ikke mindst efter at DSB i slutningen af 2017 meldte sig ind i Dansk Industri og dermed løsrev sig fra de statslige overenskomster. 

Samtidig opsagde DSB en lang række lokalaftaler om blandt andet arbejdstid. Forhandlingerne om disse aftaler voldte længe kvaler, og førte til omfattende arbejdsnedlæggelser blandt DSB-medarbejderne med lammet togtrafik til følge. 

Det skabte også voldsom uro blandt togpersonalet, at DSB opsagde samtlige tillidsfolks hverv per. 1. april. DSB ønskede antallet af tillidsfolk reduceret markant, og i november accepterede Jernbaneforbundet at gå fra 99 til 41. 

Den 29. maj lykkedes det efter otte uger med intensive forhandlinger mellem DSB og Jernbaneforbundet at nå til enighed om en række aftaler om blandt andet arbejdstid for togpersonalet.

- Vi har været igennem langvarige forhandlinger med medarbejderne om lokalaftaler. For os er det vigtigt at få samarbejdet til at virke igen, siger Niels-Otto Fisker.

Opdateres

LÆS OGSÅ: Dansk milliardær flytter i bofællesskab