20190123-123019-3-1920x1281we
Der venter en stor kommunikationsopgave med at gøre opmærksom på ny arbejdsmiljøpulje til små virksomheder, mener FH og Dansk Industri. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Virksomheder kan få millionstøtte til arbejdsmiljøet: Kun få har opdaget det

3. maj 2021, 23:36
Der venter en stor kommunikationsopgave med at gøre opmærksom på ny arbejdsmiljøpulje til små virksomheder, mener FH og Dansk Industri. Ekspert vurderer, at puljen har fået en sløv start.

I godt en måned har små virksomheder og arbejdspladser haft mulighed for at søge om offentlige midler fra en nyoprettet arbejdsmiljøpulje.

I slutningen af april havde 38 virksomheder søgt lige over 4 millioner kroner ud af de i alt 105 millioner kroner, der bliver udmøntet fra puljen det første år.

På den baggrund vurderer Flemming Pedersen, evalueringsekspert i konsulentvirksomheden TeamArbejdsliv og en af landets førende arbejdsmiljøeksperter, at puljen har fået en lidt sløv start. 

- Jeg er lidt overrasket over, at der kun er søgt for fire millioner kroner indtil videre. Jeg havde måske forestillet mig, at det var i omegnen af 15 millioner kroner. Jeg kan godt se, at der er noget, der skal løbes mere i gang, hvis man skal nå at bruge 105 millioner kroner det første år, siger han til A4 Arbejdsmiljø. 

LÆS OGSÅ: Tre virksomheder: Derfor er statslig arbejdsmiljøhjælp guld værd for os

Arbejdsmiljøforsker Peter Hasle fra Syddansk Universitet vurderer dog ikke, at der bør råbes vagt i gevær på baggrund af de første tal. Fortsætter tendensen, er det en anden sag.

- Hvis der er om fire eller fem måneder er få virksomheder, der søger, begynder det selvfølgelig at blive problematisk, siger Peter Hasle. 

FH: Fin start

Arbejdsmiljøpuljen udmøntes med 105 millioner kroner årligt fra 2021 til 2023. Pengene er hentet fra en pulje i aftalen om seniorpension fra 2019, som et bredt flertal af partier på Christiansborg har tilsluttet sig.

Midlerne er tiltænkt små virksomheder eller arbejdspladser med op til 50 ansatte. Med pengene kan de få hjælp til arbejdsmiljøarbejdet ved blandt at hyre en autoriseret arbejdsmiljørådgiver eller indføre sundhedsfremmende tiltag som træning i arbejdstiden.

Små virksomheder har ikke tradition for at bruge arbejdsmiljørådgivning, og det er den dør, man skal sparke ind
Flemming Pedersen, evalueringsekspert, TeamArbejdsliv

Næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Morten Skov Christiansen, er overordnet tilfreds med antallet af ansøgere indtil videre.

- De første tal er en rigtig fin start for puljen. Vi har fået hul igennem til en række virksomheder. Men der er ingen tvivl om, at vi står tilbage med en stor kommunikationsopgave. Vi skal sørge for, at alle virksomheder i målgruppen får kendskab til det, og at de benytter sig af tilbuddet om at få skabt et bedre arbejdsmiljø, siger han.

Artiklen fortsætter under grafikken

DI: Svært at ramme små virksomheder

Dansk Industri (DI) har op til ansøgningsstarten den 29. marts afholdt en række webinarer for interesserede virksomheder. Her har de sammen med en række arbejdsmiljørådgivere fortalt om puljens muligheder.

LÆS OGSÅ: Arbejdsmiljøpulje må ikke drukne i bureaukrati, advarer virksomhedsejer

Selvom virksomhederne endnu ikke står i kø for at få midlerne, er underdirektør og arbejdsmiljøchef i DI, Anders Just Pedersen, fortrøstningsfuld i forhold til, at pengene nok skal blive afsat.

- Puljen er først lige åbnet. Jeg har en forventning om, at beløbet vil blive noget større. Om man så når at bruge alle pengene i år ét, ved jeg ikke. Men jeg håber det da, siger han.

Anders Just Pedersen erkender, at det kan være en sej opgave at kommunikere til små virksomheder, der ifølge ham ikke er vant til at søge offentlige midler.

Dels kan det være tidskrævende for små virksomheder, og nogle frygter måske også, at det kan blive for bureaukratisk at sende blanketter ind til myndigheder.

- Mindre virksomheder er ikke sat i verden for at søge puljer, og de synes, det kan være besværligt. De kan også være svære at ramme i en kommunikationsindsats, og derfor skal vi alle blive ved med at informere om puljen. Havde puljen været åben for alle virksomheder, havde det været noget nemmere at nå ud med kommunikationen, mener Anders Just Pedersen.

Opgave for tilsynsførende

Ifølge Morten Skov Christiansen kan arbejdsmarkedets parter gøre mere for at få budskabet ud. Blandt andet bør Branchefællesskaber for Arbejdsmiljø (BFA), der er et samarbejde mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, fortælle om puljen, når de tropper op på virksomhederne, mener han.

- Vi skal fortsætte med at gøre rigtig meget for at få budskabet ud til målgruppen af arbejdspladser og tillidsvalgte. Det er en opgave, fagbevægelsen føler et stort ansvar for. Men det er klart, at det også er en opgave, Arbejdstilsynet skal fortsætte med at påtage sig. De kunne oplyse om puljen, når de tilsynsførende besøger arbejdspladserne, siger FH-næstformanden.

Ekspert: Tilsynet kan kontakte virksomheder direkte

Som autoriseret arbejdsmiljørådgiver er TeamArbejdsliv i tæt kontakt til danske virksomheder og arbejdspladser. Flemming Pedersen fortæller, at konsulentvirksomheden har sendt omkring 400 breve ud til virksomheder i målgruppen for at gøre opmærksom på puljen. Kun 5-6 virksomheder er vendt tilbage.

- Små virksomheder har ikke tradition for at bruge arbejdsmiljørådgivning, og det er den dør, man skal sparke ind, siger evalueringseksperten og foreslår, at Arbejdstilsynet tager direkte kontakt til relevante virksomheder. 

- Man kan forholdsvist nemt finde dem i CVR-registret. Hvis Arbejdstilsynet kan få grønt lys til at sende breve ud til dem, kan man komme langt. Tilsynet sender i forvejen breve ud til virksomheder, der skal udtages til tilsyn, siger Flemming Pedersen.

Virksomhederne kan maksimalt få midler fra arbejdsmiljøpuljen, der svarer til 80 procent af udgifterne til en tiltænkt arbejdsmiljøindsats. De resterende 20 procent skal virksomheden selv betale.

En virksomhed kan maksimalt modtage 500.000 kroner i støtte til et projekt.