Espresso House tiltrækker sig for tiden dårlig omtale i danske og svenske medier.

For få uger siden skrev Aftonbladet, at arbejdsvilkårene for de ansatte i kaffekæden - der også har caféer i flere danske byer - er dårligt.

LÆS OGSÅ: Ansatte står frem: "Græd hysterisk på grund af presset"

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

Nu tyder noget på, at også maden er af tvivlsom karakter.

B.T. har talt med 24-årige Josephine Wilken, der har været ansat som barista i Espresso House, hvor hun aldrig selv vil røre ved den mad, der langes over disken.

Det er nemlig helt almindeligt, at de ansatte bliver bedt om at sælge gammel mad til kunderne – og det hjalp ikke, at Josephine Wilken smed de gamle fødevarer i skraldespanden.

-  Vi havde nogle spirer, som blev brugt til sandwich. De var to dage for gamle, lækkede vand og var helt gule, og dem smed jeg ud, men min leder fiskede det op igen og sagde, at så længe det ikke lugtede eller så rigtig ulækkert ud, så kunne vi godt bruge det, siger hun til B.T.

Josephine Wilken er ikke alene med sin kritik af fødevarehåndtering, da B.T. har talt med 54 ansatte og tidligere ansatte.

Flere af dem fortæller, at de af deres leder blev bedt om at pakke udstillingsvarerne ind i nyt papir, så det kunne sælges den efterfølgende dag.

Ifølge Josephine Wilken kunne disse varer kun holde sig én dag.

 Andre af de ansatte fortæller til B.T, at der blev serveret kaffe i brugte kopper, som blot var blevet skyllet af, da de ansatte ikke kunne nå at vaske op.

En talsperson fra Espresso House skriver i en mail til B.T., at kæden ikke serverer gammelt mad.

-      Vi serverer selvfølgelig kun mad, der er inden for holdbarhedsdato. Det har vi klare regler og rutiner for, lyder svaret.

I sidste måned stod flere af kædens svenske afdelingschefer frem og fortalte om et dårligt arbejdsmiljø.

De fortalte om et stort pres og massive krav, der kommer fra kædens ledelse. Der er ingen grænse for øvre arbejdstid eller ret til overarbejdsbetaling, lød det blandt andet i kritikken. 

-      En afdelingschef fortalte, at hun selv måtte møde ind på job, når en af de ansatte meldte sig syg – hvilket hun vel at mærke ikke fik betaling for.

- Den samme chef forklarede, at hun fik besked på at slette den overtid, som de ansatte skrev ned på deres lister med timeregistrering, lød kritikken.-       

Til Aftonbladet fortalte en talsperson fra Espresso House, at kæden nu villle se på, hvordan arbejdsmiljøet kan forbedres.