20200811-194311-L-1920x1280we
Den 23. september trådte Anders Bondo Christensen efter 18 år ned fra posten som formand i Danmarks Lærerforening. Og har han ét budskab til hans efterfølger, så er det, at han skal være sig selv og tro på det, han står for. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Anders Bondo til ny lærerformand: Det skal du undgå

30. sep 2020, 16:17
Efter 18 år overdrager Anders Bondo Christensen formandsposten i Danmarks Lærerforening til Gordon Ørskov Madsen. Men inden da har han lige et par gode råd til den nye formand.

De fleste kender Anders Bondo Christensen.

Som ham, der med sine 18 år har siddet længst tid på formandsposten i Danmarks Lærerforening. Og som ham, der bar lærerne igennem lærerkonflikten i 2013. 

Nu overdrager Anders Bondo Christensen sin post til Gordon Ørskov Madsen, der på lærerforeningens kongres sidste onsdag blev valgt som ny formand.

Men inden han for alvor går i feriehi på Ærø, har han lige et par gode råd til den nye formand:

- Han skal være sig selv og tro på det, han står for. Jeg har altid forsøgt at svare det, jeg mente og ikke det, der var det passende. Og det tror jeg, man står sig bedst på i længden. Nu kender jeg Gordon godt, så jeg ved, at han har rigtig meget at byde på. Og det er det, han skal præsentere, siger Anders Bondo Christensen.  

Fakta

  • Anders Bondo Christensen er 61 år og oprindeligt fra Midtjylland.
  • Han er gift med lærer Gitte Hansen, som han bor med i Ullerup i Sønderjylland. Sammen har de fire voksne børn.
  • Han blev uddannet lærer på Skårup Seminiarium på Sydfyn i 1982. 
  • I 1996 blev han medlem af Danmarks Lærerforenings hovedbestyrelse.
  • Han blev valgt som formand for Danmarks Lærerforening i 2002, da Anni Henfort gik af. 
  • Han er den længst siddende formand i foreningens historie. 

Det er jo i høj grad en post, der kræver, at man er meget i offentligheden. Har du et godt råd til, hvordan man som formand er det bedst?

- Det er i høj grad også i den forbindelse, at man skal være sig selv og være ærlig. Det tror jeg virkelig på. Jeg har aldrig rigtig fået medietræning, fordi jeg har prøvet at sige tingene ærligt, og som de er. Så har man ikke behov for at skulle forklare sig bagefter.

Du har om nogen også erfaringer med forhandlinger. Hvordan klarer man sig bedst i sådanne?

- Det gør man ved at være velforberedt, lyttende og iderig. Meget ofte i nogle forhandlinger bliver man låst fast i en eller anden situation, og der gælder det om at kunne finde nye veje og få nye ideer. Det med bare at forfølge den samme løsning hele tiden kan være utroligt svært, og man ender som regel med det bedst opnåelige selvfølgelig, men også et kompromis, man ikke rigtig er tilreds med. Men hvis man kan finde nye veje, er det noget af det, der kan bringe en forhandling videre. 

Læs også: Ny formand for lærerforeningen: 'Nu skal vi udvikle skolen sammen'

Undgå at gå for meget ned i detaljen

Du har jo været igennem en del. Hvordan undgår man som formand skandaler?

- Ved at være et ordentligt menneske. Og så undgår man det nok ikke helt, fordi der jo er nogle, der søger skandalerne. Men Gordon kommer ikke ud i nogle skandaler, for han er et ordentligt menneske, siger Anders Bondo Christensen og fortsætter:

- Det faglige arbejde skal være båret af, at man brænder for medlemmerne og for skolen. Søger man først ind i det faglige arbejde, fordi man kan se en personlig vinding eller karriere i det, tror jeg, at det hurtigt kan gå galt. Men er man blevet fagligt engageret, fordi man brænder for lærerne og skolen, tror jeg, der er en meget god chance for, at man ikke render ind i skandaler.

Er der noget, du, når du kigger tilbage på de seneste 18 år, ville ønske, du kunne gøre om? Noget, som Gordon måske kan lære af?

- Ja, det kan jeg også sige, for det har jeg også sagt til Gordon. Jeg har været utroligt meget inde i detaljen i mange sagsområder, og det er meget krævende.

- Jeg sagde på et tidspunkt - og det synes jeg også, jeg har levet op til - at jeg har givet mine forretningsudvalgsmedlemmer det, jeg har oversat til ministeransvar. De var ansvarlige for deres områder, og det, synes jeg, i høj grad de har levet op til. De har været en kæmpe hjælp. Men alligevel har jeg været meget interesseret i alt, og det der med at gå meget ned i detaljen, skal man holde sig fra. 

Hvorfor?

- Det kræver alt for meget. Hvis man både vil tænke på, hvordan man får løst organisatioriske udfordring og hele det pædagogiske område. Selvfølgelig skal en formand have fornemmelse for det, men at være så meget i detaljen, som jeg har været, tror jeg, man skal holde sig fra. 

Men hvad så nu? Hvad skal du lave?

- Der skal nok dukke et eller andet op. Jeg har nogle ting, som jeg måske kaster mig over. Men nu har jeg bestemt mig for, at der skal være en måned, hvor det gælder om at prøve at få tømt hovedet. Lige nu er jeg på Ærø og har mostet de første 100 liter æblemost. Og jeg kørte lige min nye ferguson herover i mandags. Så nu skal det gå lidt i ferguson-tempo den næste måneds tid. 

Din mening

På A4 Arbejdsliv vil vi rigtig gerne dele din mening om arbejdslivets udfordringer og idéer til løsninger med vores andre læsere. Så send et debatindlæg til [email protected] - husk gerne et foto.