TCOE_billede_2
Med denne afbryder kunne chaufføren slukke for signalet til takografen. Den blev betjent med en ombygget bilnøgle. Foto: Tungvognscenter Øst, Midt- og Vestsjællands Politi

Årvågne betjente fulgte efter rumænsk lastbil: Afslørede 'utrolig farlig' konstruktion

8. jan 2021, 12:33
Kreativ ombygning var snedig, men også livsfarlig, forklarer politikommissær.

Nogle mennesker vil gå utrolig langt, når det handler om at omgå loven om køre-hviletidsregler.

Det måtte betjente fra Tungvognscenter Øst konkludere, efter de natten til den 7. januar tog en 49-årig rumænsk chauffør på fersk gerning.

Den rumænsk indregistrerede lastbil var nemlig ombygget, så fartskriveren, der kontrollerer om der bliver kørt i længere tid end tilladt, kunne slås fra.

- Ved kontrollen kunne betjenten konstatere, at der var foretaget indgreb på takografen, og at den kunne sættes ud af drift med en ombygget bilnøgle, der fungerede som fjernbetjening, siger politikommissær Henrik Fobian, der er leder af Tungvognscenteret i Midt- og Vestsjællands Politi.

Fulgte efter lastbil fra motorvejen

Den ulovlige konstruktion blev kun opdaget, fordi en årvågen betjent fulgte efter lastbilen, der blev spottet på motorvejen om natten. 

Da lastbilen kørte af motorvejen, fulgte betjenten efter og standsede køretøjet på Cementvej i Solrød til en rutinemæssig kontrol.

Her kunne betjenten konstatere, at der var noget ved den registrerede køretid, der slet ikke hang sammen.

LÆS OGSÅ: Udenlandske chauffører ville undgå kontrol: Politiet slog hårdt ned på piratkørsel og farlig julepynt

- Idet betjenten havde fulgt efter lastbilen i nogen tid, passede de optegnede data ikke med køretiden. Chaufføren havde altså manipuleret med takografen under den køretur, hvor betjenten fulgte efter, og derfor blev betjenten opmærksom på manipulationen, siger politikommissæren.

Snedig ombygning

Det viste sig, at lastbilens fartskriver var tilkoblet en afbryder, der kunne aktiveres med den ombyggede bilnøgle.

Fjernbetjeningen og afbryderen fungerede sådan, at hastighedssignalet fra gearkassen og det sekundære hastighedssignal fra motorstyringen blev afbrudt.

- Chaufføren kunne sætte takografen ud af drift med fjernbetjeningen, hver gang han var ved at løbe tør for køretid, forklarer politikommissær Henrik Fobian.

De ulovlige dele blev fjernet fra lastbilen, som det kan ses på ovenstående billede fra Midt- og Vestsjællands Politi. 

Og lastbilen holder, hvor den gør, indtil udstyret er erstattet, og den igen er lovlig at køre i. Det kommer til at koste mellem 15.000 og 20.000 kroner, vurderer politiet.

'Utrolig farligt'

Håbede chaufføren på et kompliment for sin tekniske snilde, blev vedkommende skuffet.

Brud på køre-hviletidsbestemmelserne er nemlig ikke for sjov, for det kan hurtigt få fatale konsekvenser i trafikken, siger lederen af Tungvognscenter Øst.

- Vi ser med jævne mellemrum forskellige forsøg på at snyde med køre-hviletiden. Det er bare utrolig farligt at have chauffører bag rattet i tunge køretøjer, som ikke har fået hvil og pauser, og som derfor kan være uopmærksomme under kørslen eller måske ligefrem kan falde i søvn bag rattet, siger Henrik Fobian.

Chaufføren og virksomheden blev således præsenteret for en bøde på 72.000 kr., hvoraf chaufføren skulle betale en tredjedel af beløbet - 24.000 kroner.