Sådan kommer fremtidens maskinfører-job til at se ud, mener teleanalytiker Torben Rune. Foto: Ericsson/Volvo CE

Med 5G kan fabrikken flyttes til et lavtlønsland på en uge: 'Det vil ændre alt'

17. okt 2020, 08:21
5G-netværk vil være altafgørende for fremtidens industrivirksomheder, har man kunnet læse i flere medier. Men hvad kommer 5G betyde for medarbejderne på fabriksgulvet? Det forsøger A4 Arbejdsliv at besvare i denne artikelserie. Andet bud er fra civilingeniør og 5G-rådgiver Torben Rune.

'Blip-båt og gud, hvor går det godt.'

Sådan sang Kim Larsen i 1979 om industriarbejderen, der havde fået ny maskine på fabrikken og derfor havde 'hænder så bløde som en anden funktionærs'.

LÆS OGSÅ: 5G vil revolutionere industrien og koste arbejdspladser: Men ikke dem, du tror

I 2020'erne bliver det 5G-netværket, der vender op og ned på hverdagen for en dansk industriarbejder.

- Om 10-20 år kommer vi ikke til at diskutere nedslidning. 5G kommer til at ændre alt, siger civilingeniør Torben Rune, der rådgiver store industrivirksomheder om 5G i sit konsulentfirma Teleanalyse.

Det med nedslidning kommer vi til.

BMW-fabrik kan styres med mobiltelefon

Torben Rune starter med understrege, at udviklingen med automatisering på danske fabrikker har været i gang i 25 år. Robotter på fabriksgulvet er ikke noget nyt.

Men hvor maskinerne normalt kun flyttes så langt, som kablerne eller wifi-routeren rækker, kan 5G-netværket vil med sine kraftige og utroligt hurtige forbindelser gøre det muligt at flytte hele fabrikker nærmest fra den ene uge til den anden, fortæller han.

- Lad os tage BMW som et eksempel. De har nogle produktionslinjer, hvor deres robotter svejser bilkomponenter sammen. Den er jo bygget på stedet - et eller andet sted i München – med al den infrastruktur, der skal til, for at få fabrikken til at fungere, siger Torben Rune.

- Hvis man besluttede sig for at flytte produktionen til et andet land, eksempelvis et lavprisland som Polen, skulle man nærmest bygge hele fabrikken op forfra. Du skal sikre dig, at der er muligheder for wifi, at der er tilstrækkeligt med strøm og navnlig, at du kan komme til at styre robotterne på samme måde, som da de stod i München, fortsætter han.

Hvad er 5G?

5G er den femte generation af mobilnetværk. Hvor første generation, 1G, gjorde mobiltelefoner mulige i 1980'erne, introducerede 2G i 1990'erne SMS'en.

Med 3G og 4G i 00'erne kom telefonerne på internettet og blev hurtige nok til eksempelvis at streame video.

Med 5G får vi kraftige forbindelser, der er op til 100 gange hurtigere end 4G. Det betyder også, at forbindelserne bliver meget stabile og næsten uden forsinkelse.

Dette får ikke kun betydning for den enkelte dansker, men spås stor betydning for automatisering og robotter i erhvervslivet.

Hvis eksempelvis en selvkørende bil med 100 kilometer i timen - forbundet til et 4G-net - får besked på at bremse, vil den køre 140 centimeter, efter at beskeden er givet, til den starter med at bremse. Er bilen tilsluttet et 5G-net, vil bilen kun køre 2,8 centimeter.

TDC og Telia åbnede begge for 5G-netværk til deres mobilkunder i løbet af september 2020. Det er dog indtil videre kun få telefoner, der har teknologien til at koble sig på. Og kun i visse byer - det vil tage flere år, før 5G er fuldt udrullet i Danmark.

Kilde: Ritzau

Robotterne kører på et bestemt styringssystem, som er specifikt for lige præcis BMW's produktionslinjer og som ikke nødvendigvis findes i Polen. Derfor er det en utrolig kompliceret øvelse at bygge det op fra bunden igen, forklarer Torben Rune.

Men i fremtiden vil robotterne få et standardiseret styringssystem, så et hvilket som helst lokalt 5G-netværk er i stand til at styre robotterne. På samme måde, som du i dag kan koble din smartphone på og bruge et hvilket som helst musikanlæg, så længe det har Bluetooth.

- Det vil sige, at du i princippet kan flytte dine robotter uden at du behøver flytte alt det, der ligger bagved – altså infrastrukturen, netværket, kablerne og styringscomputerne, fortæller Torben Rune.

Hidtil har 4G-netværket ikke været kraftigt nok til at kunne håndtere de store mængder data, det kræver at fjernstyre en fabrik, og man har brugt kabler eller lokalt et wifi-netværk. Med 5G kan robotter og computere tale sammen med få millisekunders forsinkelse, selvom de står hundredvis af kilometer fra hinanden.

- Det er endda sådan, at selve de computere og de mennesker, der styrer robotterne, kan blive i München, selvom selve robotterne løber rundt på et fabriksgulv i Polen. Sagt i et lidt andet sprog: Du kan stable hele lortet på en ladvogn og køre det til nabolandet eller putte det på en flyver, og så er du i gang med at producere biler, ligeså snart, du har pakket ud, siger Torben Rune.

Fabrikker transporteres til råstofferne

Civilingeniøren, der har en fortid i det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation (ETSI), forudser, at fabrikker derfor i fremtiden vil placere sig tæt på de materialer og råstoffer, de er afhængige af.

- En fabrik ligger et sted, hvor der er den nødvendige infrastruktur. En virksomhed, der forarbejder metaller, putter i dag eksempelvis jernmalm på en lastvogn og kører det hen til fabrikken, hvor det bliver smeltet ned.  Med 5G vil man kunne lave en fuldstændig fjernstyret fabrik og sætte den op lige ved siden af minen og hælde malmen direkte over i de automatiske smeltekar, siger Torben Rune.

Fremtidens industrihavn med 5G

Et eksempel på, hvordan 5G vil ændre industrien, er når fragtskibe skal læsses eller lastes.

- Kranerne på havnen er præcisionsudstyr, der kan sætte tonstunge containere ned i skibet med millimeters nøjagtighed. De styres i dag af en blanding af computere og folk ombord på skibet, siger Torben Rune.

Ofte foregår det ved, at skibet ligger til kaj og en medarbejder fra havnen kommer ombord med en fjernbetjening til at styre kranerne. Men det bliver unødvendigt, hvis havnen er dækket af 5G, forklarer civilingeniøren:

- Så kan du have dit eget udstyr om bord på skibet til at styre kranerne i en hvilken som helst havn i verden, bare havnen kører 5G. Så sparer du en masse tid på at forbinde dig og koble dig op på de lokale maskiner i havnen. Ovenikøbet ville du i visse tilfælde begynde at forberede det, der foregår på havnen, mens skibet stadig sejler, og læsningen eller lastningen vil foregå helt automatisk, når skibet når frem.

Man flytter altså fabrikken hen til råstofferne, frem for at transportere råstofferne hen til fabrikken. Eller flytter hele fabrikken til et land, hvor timelønnen er lavere.

Det lyder jo som drømmescenariet for enhver arbejdsgiver. Men betyder det ikke, at man som dansk fabriksarbejder kan miste sit job, hvis produktionen med et snuptag kan flyttes fra Aalborg til Katowice?

Jo, mener Torben Rune. Men udviklingen vil også flytte industri den anden vej - fra udlandet til Danmark.

Tech-giganter vil have dansk strøm

- Jeg tror ikke, man skal være spor bekymret over den her udvikling. Selvfølgelig er det også mest interessant at få den produktion til Danmark, der giver bedst mulig mening i Danmark. Vi har eksempelvis billig vindstrøm, fordi det blæser ad helvede til herhjemme. Det kan vi så udnytte, siger han.

Civilingeniøren fremhæver de store datacentre, som tech-giganter i disse år anlægger i Danmark. Facebook valgte eksempelvis at bygge et datacenter i Odense ud fra en målsætning om at være 100 procent klimaneutrale.

- Havde man lavet det her datacenter alle mulige andre steder i verden, havde man ikke kunnet lave det lige så grønt, sagde klimaminister Dan Jørgensen (S) ved indvielsen.

Datacentret i Odense beskæftigede cirka 1.000 mennesker under byggeriet og har nu 175 permanente arbejdspladser. Lige nu er Apple og Google ved at bygge deres egne datacentre i henholdsvis Viborg og Fredericia.

- Det giver jo ikke nogen mening at have jernstøberier i Danmark, for vi har ingen jernmalm. Derimod giver det rigtig god mening at flytte industri til Danmark, hvis det kræver rent miljø, grøn energi eller højtuddannet arbejdskraft, siger Torben Rune.

Vil koste HK-job inden for transport og logistik

Et andet eksempel er, hvordan 5G vil strømline godstranportbranchen.

- Når en godschauffør kører ind på en plads for at hente en container, så skal han først ud af førerhuset for at hente dokumentation og toldpapirer. Så skal han have at vide, hvor containeren befinder sig på pladsen, køre derhen og koble containeren på igen. På vej ud skal bilen vejes og han skal skrive under på nye papirer, siger Torben Rune.

Men i fremtiden vil chaufføren blot trykke på en knap, det øjeblik, han kører ind på pladsen. Så vil hans vogn selv køre hen og koble containeren på, hvorefter chaufføren kan tage afsted. Alt andet ordnes automatisk ved trådløs dataoverførsel mellem bil, container, myndigheder og toldvæsen, fortæller Torben Rune.

- Det er klart, at i den udvikling vil der være nogle jobfunktioner, der overflødiggøres. Eksempelvis ham, der sad i porten og stemplede dokumenter på containerpladsen. Det er kedeligt for den mand, det går ud over. Men den udvikling er uundgåelig. Var det ikke 5G, var det blevet noget andet.

5G vil ikke kun ændre hvor og hvordan, man indretter sin produktion. Også selve arbejdet i industrien vil blive radikalt forandret, mener Torben Rune.

Eksempelvis har telegiganterne Ericsson og Telia i samarbejde med Volvo fremstillet en prototype på en gravemaskine uden førerhus. I stedet sad føreren et helt andet sted og fjernstyrede maskinen, mens han så på en skærm.

På grund af 5G bliver forsinkelsen på signalet så mikroskopisk, at afstand ikke længere betyder noget.

Ligeledes har den multinationale industrivirksomhed Doosan sidste år demonstreret en gravko i Sydkorea med tomt førerhus. Gravkoen blev fjernstyret af en mand, der sad i Tyskland, godt 8.500 kilometer væk.

- Det bliver en flysimulator-agtig arbejdsplads. Det vil sige, at fremtidens maskinfører sidder trygt og godt, i et helt ufarligt miljø, mens han skovler tonsvis af jernmalm rundt i bunden af en dyb mine hundredevis af kilometer væk, fortæller Torben Rune.

Arne-pension bliver overflødig

På samme måde vil en smed- og maskinarbejder i fremtiden også arbejde på en måde, der gør, at det ikke bliver nødvendigt at gå på Arne-pension, mener civilingeniøren.

- Han bliver sat ind i det kontrolrum, hvor han skal klare de problemer, robotterne ikke selv kan afhjælpe. Fremfor at passe én robot, skal han styre hundredvis af robotter, der er spredt ud over hele jordkloden, fortæller Torben Rune og fortsætter:

- Han er specialist, for han har stået ude ved den maskine i mange år og kender den ind og ud. Nu kan han bruge den viden i en helt anden sammenhæng og gribe ind, når teknikken svigter – men uden nødvendigvis at være i nærheden af maskinen eller foretage sig noget manuelt.

Man skal dog ikke som ufaglært fabriksarbejder være nervøs for, at alle industrijob fremover bliver højteknologiske specialistjob.

- Maskinerne skal stadig passes. Det kan godt være, at maskinerne bliver noget helt andet, men selvfølgelig er der brug for manuelt arbejde på fremtidens fabrikker. Ledninger knækker, stik falder ud og ting går i stykker, siger Torben Rune og tilføjer:

- Der er rigtig mange ting, hvor man ikke kan erstatte et menneske. Robotter arbejder slavisk. De er ikke gode til afvigelser – og der er altid noget, der går anderledes end planlagt.