5 vintertips: bliv køreklar i en fart

29. jan 2010
Den hårde frost fortsætter så længe DMI kan forudse, og det gør ondt på bilen, der ender på værkstedet, hvis ikke du følger disse råd.

Døde batterier

Batterier lider hårdt under frost. Allerede ved minus 10 grader er de 65 procent mindre effektive, og ved 22 frostgrader er der kun halvt så meget power på. Derfor kan batteriet nemt ”gå koldt” i forsøget på at starte bilen.

For at undgå at tilkalde assistance, bør du havet slukket for overflødige strømslugere som sædevarmere, tågelys, radio, gps, ventilation og vinduesviskere, indtil bilen er startet.

Det kan også være en idé at anskaffe sig en billig batterilader og en gang om måneden hjælpe bilen med at lade på batteriet, anbefaler FDM’s tekniske konsulent, Jørgen Jørgensen.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Frosne døre

Det kan være dyrt og irriterende, når gummilisterne i dørene er frosne og sprøde. Det udelukker dig fra at komme ind i bilen, og flår du i arrigskab døren op, kan du ødelægge gummilisterne og dit humør.

Du kan nemt spare tid og penge ved at smøre rigeligt med silikone på dørenes gummilister - og ved at sprøjte et ordentligt skvat låseolie i cylinderne.

Brækkede viskerarme og flækkede viskerblade

Tålmodighed og omtanke er en dyd i vintervejret. Desværre er det også en sjældenhed. Men du nemt kan undgå brækkede viskerarme og flækkede viskerblade på grund af is ved at løfte vinduesviskerne fra ruden, når du parkerer bilen.

Glemmer du det, hvad du måske gør, så undgå at starte motoren til viskerne, når du kommer tilbage til den frosne bil. Frigør dem i stedet i stedet manuelt. Løft dem forsigtigt fra foruden, inden du starter viskerne fra instrumentbrættet.

Frosne og duggede ruder

Mange har ikke tålmodighed til at skrabe is af bilens ruder. Derfor påkører de bl.a. skilte, parkerede biler og kantsten.

Undgå en tur til pladesmeden ved at fylde en spand varmt vand og hæld det ud over ruderne. Spar samtidig på brændstoffet og skån miljøet, når du undgår at bilen skal holde i tomgang for at varme ruderne.

Hvis du vil undgå dug på ruderne, så vask indersiden af forruden med vand og sæbe.

Dryp herefter opvaskemiddel på en klud og gnid det på indersiden af bilens forrude - uden at bruge vand. Poler efter med en ren bomuldsklud, indtil sæben ikke er synlig mere.

Parker rigtigt

Jo hårdere frost, jo ringere virker bilens væsker. Bremsevæske, batterisyre, olie, sprinklervæske, brændstof bør ikke blive for koldt.

Men sneen fyger, og vinden rusker og køler væskerne ned. Men ved at parkere i en carport eller garage kan man undgå, at eksempelvis motorolien bliver tyktflydende og ineffektiv ved at det bliver alt for koldt.

Men mange har ikke adgang til carport eller garage, og så kan det være en idé at undgå at parkere udenfor åbne pladser, men i stedet smide den firehjulede tæt på bygninger, hvor den er beskyttet mod den ekstra hårde kuldepåvirkning, som vinden medfører.

Ridsede ruder

Når du skraber ruderne om morgenen efter en nat med frost og sne, ridser du samtidig ruderne, fordi der under isen sidder en masse vejsnavs.

Derfor anbefaler FDM’s tekniske konsulent, Jørgen Jørgensen, at du når du parkerer bilen samtidig skraber de våde og beskidte ruder rene. Man ridser nemlig ikke ruderne nær så meget, når de er våde, som når der er frosne.

 

Medbring:

Sneskraber,skovl, lygte, startkabel, træktov, snekæder, tæpper og varmt tøj.