DAGENS TIP: 5 råd til en sund ryg

11. feb 2011
Her giver fysioterapeut Ingelise Ross Pedersen fra Center for Rygkirurgi fem håndfaste råd.

1. Hold pauser
Dine rygmuskler har brug for blodgennemstrømning. Derfor handler det især for chauffører og andre med stillesidden arbejde om at få bevæget sig i pauserne.

Arbejder du fysisk aktivt, skal du bruge pausen til at gøre det modsatte af det, du gør under arbejdet og strække ud.

2. Træk vejret
Vejrtrækningen er en af nøglerne til en sund ryg, fordi cirka 70 procent af den energi, vi bruger, kommer fra vejrtrækningen. Og så er en god vejrtrækning også med til at afhjælpe stress.

- Hvis man har travlt eller er stresset, så holder man på vejret. En god vejrtrækning giver bedre udnyttelse af din energi, forklarer Ingelise Ross Pedersen.

Helt konkret kan du tage fem dybe indåndinger og puste ud. Husk: Træk vejret ind gennem næsen – pust ud gennem munden.

3. Stå godt
Stå godt på fødderne – brug derfor benene mere end ryggen.

- Din balance kommer nedefra, så du kan ikke ændre din holdning fra nakken, påpeger fysioterapeuten.

Vores balancepunkt sidder i det dybe muskelkorset mellem maven og hoftepartiet. Sørg for at dine bevægelser starter dér.


4. Husk din løfte- og bæreteknik
Ned i knæ, ret ryg og løft tæt til kroppen. Det er grundstenene i de ti råd til en god bæreteknik.

- Langt de fleste er på et tidspunkt blevet undervist i en god løfteteknik. Husk og brug din viden i hverdagen, siger Ingelise Ross Pedersen.

5. Planlæg dine opgaver
Mange dårlige løft sker, fordi vi ikke er forudseende i vores arbejdsgange.

- Det er, når vi lige skal flytte noget med albuen, fordi et bord er overfyldt, eller lignende situationer, at vi vrider ryggen, lyder det fra Center for Rygkirurgi.

Sørg derfor for at være fremsynet – så får du ingen ubehagelige overraskelser til skade for din ryg.

Sådan starter du

• Hold pauser

• Træk vejret

• Stå godt

• Husk løfteteknikken

• Planlæg dine opgaver

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her