Fra klokken 7 om morgenen til klokken 23.55 skulle Henrik Mathiassen stå til rådighed, da han var ansat som chauffør hos firmaet Møller Sæby Aps.

Men det er ikke lovligt, slog Vestre Landsret fast i sidste uge. For Henrik Mathiassen havde dermed ofte en arbejdsuge på langt over de tilladte 48 timer. 

Henrik Mathiassen har fået 25.000 i erstatning, men det er ikke det, der betyder mest for den tidligere chauffør.

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

- Det er en befrielse at få rettens ord for, at det ikke var rimeligt, at man skulle stå til rådighed på den måde. Pengene betyder ikke det store. For mig handler det mest om, at mine tidligere kolleger får nogle ordentlige arbejdsforhold, siger han til A4 Nu.

LÆS OGSÅ: Millionær revser landets rigeste: Nu hædres han med særlig pris

3F har i mere end et år kæmpet for chaufføren. Første gang sagen var for retten, var i august 2018. Her blev der ikke givet medhold til nogen af parterne. Derfor var parterne i landsretten i juni. I sidste uge faldt der endelig dom:

- Det er en principiel sag, da der ikke tidligere er vundet sager, der drejer sig om rådighedsregler. Det her kan få betydning for ret mange chauffører rundt om i landet, vurderer Per Thorup, der er faglig sekretær hos 3F Frederikshavn.

Møller Sæby, som altså tabte sagen, kører blandt andet flexture og taxakørsel for Frederikshavn Kommune. Flexture vil sige, at borgere kan blive hentet på deres privat-adresse for eksempelvis for at blive kørt til behandling eller til skole.

Henrik Mathiassen skulle ofte stå til rådighed størstedelen af dagen, så vognmanden kunne ringe, hvis der var brug for ham.  

- Det var både hårdt og drænende. Jeg har prøvet at arbejde til omkring midnat for så at få en tur, hvor jeg skulle op klokken fire for at hente en borger. Der var jeg ved at falde i søvn bag rettet. Jeg talte med mine kolleger om det, men så fik jeg besked på, at det skulle jeg ikke gå og tale højt om.

Man er jo lønslave

- Hvorfor finder man sig i den slags?

- Man er jo en arbejdsslave, der gør, hvad man får besked på, siger Henrik Mathiassen, der kun fik løn for den tid, han kørte med passagerer og altså ikke den tid, hvor han stod til rådighed.

Hos 3F var de ikke i tvivl om, at de gerne ville føre sagen for chaufføren:

- Vi var helt sikre på, vi ville vinde sagen. Det er slet ikke rimeligt, at man skal stå til rådighed over så mange timer. Når man starter klokken syv, er det kun rimeligt, at man står til rådighed til omkring klokken 16-17 stykker. Det kan være livsfarligt at være træt, når man sidder bag rettet. Normalt kan man tjekke ud fire timer midt på dagen. Men det var ikke tilfældet hos Møller Sæby, siger Per Thorup. 

Hos Sæby Møller vil de ikke udtale sig om sagen:

- Det har vi overhovedet ingen kommentar til, siger Finn Møller, der er direktør hos Møller Sæby til A4 Nu.

Henrik Mathiassen fik ud over de 25.000 i erstatning også 54.000, som firmaet manglede at betale ham i pension. 3F har tidligere vundet fire sager om manglende pension over Møller Sæby.

Chaufføren er ikke længere ansat hos Møller Sæby. I dag arbejder han hos Securitas.