20200316-163931-L-1920x1280we
3F's Henrik Bay-Clausen forventer at se stærk dokumentation for, at afskedigelserne var berettiget. Ellers kan SAS se frem til at punge ud med en godtgørelse eller give fleksjobberne jobbet tilbage (Arkivfoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

3F rejser sag mod SAS: Fleksjobbere er kommet i klemme

19. aug 2020, 19:40
3F Kastrup mener ikke, SAS har gjort tilstrækkeligt for at forsøge at omplacere eller fastholde afskedigede fleksjobbere, hvor de var. SAS pointerer, at man har gennemgået en stor fratrædelsesrunde

3F Kastrup rejser nu en sag mod SAS for fyring af fleksjobbere, som fagforeningen mener er uberettiget.

Det skandinaviske luftfartsselskab sagde i slutningen af juni farvel til 1.600 medarbejdere i Danmark, hvoraf langt hovedparten var i Kastrup.

LÆS OGSÅ: Serie: Kastrup i knæ

3F har gjort indsigelser for alle de fleksjobbere, der er blevet afskediget hos SAS. I denne uge har man påbegyndt en række forligsmøder med SAS. Det fortæller Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, til A4 Arbejdsliv. 

- Vi har rejst forskellige sager med nogle fleksjobbere, da vi ikke mener, man har gjort tilstrækkeligt for at forsøge at omplacere eller fastholde dem, hvor de var, siger Henrik Bay-Clausen.

Rammer fleksjobbere ekstra hårdt

Ifølge 3F rammer fyringerne de berørte fleksjobbere ekstra hårdt:

- De har varetaget et job, der er tilpasset dem, og som fleksjobberne har tilpasset sig. De kan ikke lave så meget andet, men de kan lave det, som de gjorde hos SAS. Igennem flere år har man for de berørte fleksjobbere fundet en løsning på arbejdspladsen, der gør, at de kan bestride et arbejde i det antal timer, de nu engang kan. Og der leverer de varen til deres arbejdsgiver. 

- Det er virkelig vigtigt, at arbejdsgiveren går den ekstra mil for at søge omplacering. Det mener vi ikke, SAS har gjort. Derfor har vi rejst sagerne på vegne af fleksjobberne, tilføjer Henrik Bay-Clausen.

Han vil ikke oplyse, hvor mange medarbejdere, det drejer sig om, men i samtlige tilfælde mener formanden, at der har været belæg for at rejse en sag. Ifølge Henrik Bay-Clausen har der været berettiget tvivl om, hvorvidt SAS har gjort tilstrækkeligt for at forsøge at omplacere eller fastholde de afskedigede.

- Man skal argumentere særligt for, hvorfor det har været nødvendigt at afskedige netop dem, understreger han. 

SAS: Kæmper for overlevelse 

I mandags blev det første forligsmøde indledt. Fortsat er endnu ingen af sagerne afsluttet.

Henrik Bay-Clausen er dog fortrøstningsfuld forud for de kommende forligsmøder, hvor han forventer at se dokumentation fra SAS' side, såfremt det ikke skal ende med, at 3F og fleksjobberne imødekommes.

- Det, vi forventer, er, at der enten kommer en dokumentation for, at man har gjort, hvad man kunne for at søge omplacering eller fastholdelse. Sker det ikke, forventer jeg, at fleksjobberne kommer tilbage eller får en godtgørelse.  

I SAS kommenterer 'Head of Public Affairs' og fungerende pressechef i Danmark, Sille Beck-Hansen, sagen på denne vis:

- Coronakrisen har ramt SAS med så stærk kraft, at vi kæmper for vores overlevelse. Vi forventer først, at efterspørgslen efter flyrejser er tilbage i løbet af 2022, og derfor er vi nødt til at nedskalere vores virksomhed drastisk.

- I april måned meldte vi ud, at vi skulle igennem en meget stor afskedigelsesrunde, som blev gennemført lokalt i Danmark i slutningen af juni. Det betød at vi måtte sige farvel til godt 1.600 værdsatte medarbejdere i Danmark. Vi har måtte sige farvel til medarbejdere i alle dele af virksomheden, herunder også medarbejdere i fleksjob. SAS har stadig ansatte i fleksjob, tilføjer Sille Beck-Hansen.