TEMA: VERDEN SET FRA ET FØRERHUS: 15 år på vejene uden ordentlige forhold

9. maj 2011
Du har et problem, hvis du vil overholde loven, siger lastbilchauffør Johannes Tobiesen

”Man vil jo gerne overholde loven. Det er bare lidt svært at overholde alle forskrifter på samme tid. Og det er altså billigere at tage parkeringsbøden på 550 kroner, end at blive snuppet for at bryde køre-hviletidsbestemmelserne.”

Sådan siger lastbilchauffør Johannes Tobiesen. Han har fragtet gods på tværs af Danmark i 15 år. Han er 39 år og sidder i førerhuset på sin lastbil af mærket MAN mandag morgen til fredag eftermiddag - hver uge.

Dårlige forhold

Han savner rastepladser og p-pladser, hvor tidsbegrænsningen tillader, at han overholder den daglige hviletid på 11 timer.

”På motorvejen har vi ikke problemet. Der er, når man bevæger sig væk fra motorvejsnettet, at man får problemer. I Vejle-kredsen, hvor jeg kører meget, har de næsten gjort det til en sport at sætte begrænsninger op alle vegne,” siger Johannes Tobiesen.

”Det gælder de fleste af de små rastepladser langs motor-trafik- og landeveje. I dagtimerne får man næsten aldrig lov til at holde længere end de tre timer,” siger Johannes Tobiesen.

Surt roadshow

Begrænsningerne gør livet unødigt besværligt for de danske lastbilchauffører, siger han.

”De fleste byen har i princippet forbud mod kørsel med tunge køretøjer. Det holder ikke at sidde i førerhuset og tænke: 'Hvor er der et industriområde i nærheden, som jeg kan nå hen til inden for tidsgrænsen, så jeg holder legalt,” siger Johannes Tobiesen.

”Den slags steder er der bare ikke alverdens mange af. Det giver et problem, hvis man har lyst til at overholde loven. Jeg ved godt, at at politiet ikke altid farer ud med bål, brand og bøder. Men når de nu fabler om, at man skal overholde reglerne, så burde de ikke sætte begrænsninger alle vegne,” siger Johannes Tobiesen.

Bødesmæk

Han har fået bødesmæk for at bryde tidsbegrænsningen. De penge, som han lagde for at overskride parkeringsreglerne, kunne han have sparet, hvis tidsbegrænsningen blev hævet til 11 timer nogle flere steder, forklarer han.

På spørgsmålet om, hvorfor han ikke bare benytter en af de private transportcentre, når han skal hvile, lyder svaret:

”Det er ikke gratis, og virkeligheden er altså ikke sådan, at det flyder med transportcentre, når. først man kører væk fra motorvejen.”