Til den officielle åbning af det nye jobcenter var blandt andre beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og folketingsmedlem Martin Geertsen (V) til stede. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Jobcenter i lufthavnen har travlt: 1350 har taget imod hjælp

21. aug 2020, 06:00
Der er tryk på i det hastigt etablerede Rådgivnings- og Jobcenter CPH, hvor man er tilfreds med aktiviteten. Det er ikke gjort op, hvor mange der er kommet i beskæftigelse efter rådgivning fra det særlige center, der skal hjælpe de tusindvis af tidligere ansatte i Københavns Lufthavn.

Normalt er det nye butikker og lounger for de rejsende, der holder åbningsreceptioner i Københavns Lufthavn. Den 30. juni var det et jobcenter.

For blot et halvt år siden havde det været helt utænkeligt. Men da coronavirussen lammede flytrafikken i marts og gjorde tusindvis af medarbejdere ledige, var det utænkelige pludseligt oplagt.

LÆS OGSÅ: Carsten blev fyret fra lufthavnen: "Man bliver først klog når man har mistet"

Det var Tårnby Kommunes borgmester, Allan S. Andersen (S), der sammen med blandt andre direktøren fra Københavns Lufthavn CPH, Thomas Woldbye, tog initiativ til centret, der skal opfange de opsagte lufthavnsansatte allerede i opsigelsesvarslet med blandt andet tilbud om diverse kurser, CV-hjælp og kompetenceafklaring. 

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i lufthavnen og i lufthavnsrelaterede virksomheder. Skrækscenariet er, at helt op imod 8.000 af dem vil miste deres arbejde. Ifølge Kim Serup, der er sekretariatschef i det nye Rådgivnings- og Jobcenter CPH, er der allerede nu 2.652, der har sagt farvel til deres faste arbejde.

Han fortæller desuden, at 1.350 opsagte på nuværende tidspunkt benytter sig af den hjælp, som Jobcenter CPH tilbyder.

- Umiddelbart er det et tilfredsstillende resultat. Vi har været ude at stå på et hav af ølkasser til diverse informationsmøder, når virksomhederne fyrer. Og det, vi oplever, er, at ni ud af ti gerne vil have indsatsen. Vi forventer desværre mange flere i fremtiden. Lufthavnen har eksempelvis varslet cirka 600 opsigelser, der endnu ikke er talt med, fortæller sekretariatschefen.

Der er en del, der allerede er formidlet videre i job. Hvor mange det konkret er, ved jeg ikke på stående fod
Kim Serup, sekretariatschef i det nye Rådgivnings- og Jobcenter CPH

De opsagte medarbejdere får blandt andet mulighed for et ti ugers outplacement-forløb, bestående af to ugers afklaring og vejledning, samt otte ugers uddannelsesforløb. Forløbene er frivillige og vil blive gennemført af outplacement-konsulenthuse i Danmark.

Hele indsatsen og Rådgivnings- og Jobcenter CPH finansieres af varslingsmidler, som jobcentret søger via Det Regionale Arbejdsmarkedsråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) ved store fyringsrunder.

Fagbladet 3F har tidligere skrevet, at indsatsen og centret finansieres med 56 millioner kroner fra de såkaldte varslingsmidler. Passer det?  

- Det beløb kan jeg hverken be- eller afkræfte.

Hvad sparer man på, at det er jer, der varetager den her samlede indsats frem for, at det var kommunernes jobcentre, som det normalt er?

- Det er der, mig bekendt, endnu ikke forsket i. Men vi er blandt andet i dialog med to tidligere vismænd, der skal finde ud af, hvilken effekt vores indsats har.  Og da der er tale om langt den største varslingsindsats til dato, er det klart, at der skal skabes solid evidens af indsatsen.

Der har været kritik af, at de opsagte SAS-medarbejdere ikke fra start af har kunnet benytte sig af jeres tilbud. Hvordan kan det være?

- Vi har ikke kunnet hjælpe tidligere. Vores indsats for de varslede SAS-medarbejdere har hele tiden været planlagt til at skulle starte den 6. august, og det har vi konsekvent kommunikeret ud. Men jeg forstår godt, at de SAS-ansatte, der blev opsagt i slutningen af juni, blev utålmodige. Nu er vi i fuld gang og alle SAS’erne er også med. Så i bund og grund handlede det om en konkret økonomisk bevillingsproces, der skulle falde på plads.

Job, job og atter job

SAS har opsagt 1.593 medarbejdere, handlingsselskabet Aviator 238, mens Sodexo Airport Services har fyret 125 ansatte. Dertil kan nævnes, at flycateringvirksomheden Gate Gourmet har opsagt 400 ansatte.

Københavns Lufthavn har varslet cirka 600 fyringer i løbet af efteråret. Det er blot nogle få af de virksomheder, der er ramt af coronakrisen i relation til Københavns Lufthavn.

Hvor mange er dem, I har visiteret, er kommet videre i job?

- Vi vil følge systematisk op på indsatsen. Og der er en del, der allerede er formidlet videre i job. Hvor mange, det konkret er, ved jeg ikke på stående fod, men vi får løbende jobeffekterne ind fra de involverede outplacement-huse. Det absolut vigtigste for indsatsen er job, job og atter job. Hvilket vi konstant er i dialog med leverandørerne om. Udover selve jobeffekten måler vi også de opsagtes tilfredshed med indsatsen, da vi skal gøre det med ordentlighed og med værdighed. 

I udgangspunktet har vi flere økonomiske muskler, end de kommunale jobcentre har
Kim Serup, sekretariatschef i det nye Rådgivnings- og Jobcenter CPH

Hvad er forskellen på jer og et almindeligt jobcenter?

- Med varslingsmidlerne, de forskellige refusionsordninger og kompetencefondsmidler har vi i udgangspunktet flere økonomiske muskler, end de kommunale jobcentre har. Men det er altafgørende, at vores indsats starter allerede i opsigelsesperioden, og ikke først når man bliver ledig, som er vilkårene i de almindelige jobcentre. Alle undersøgelser viser, at jo tidligere man kommer i gang med indsatsen, jo hurtigere kommer folk i beskæftigelse igen.

LÆS OGSÅ: Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi

Jobcenter CPH har tilknyttet flere af de store konsulenthuse som Ballisager, AS3, Marselisborg, Quick Care/Falck, Indsats, Triocon, SAM-International og AOF, der skal rådgive de opsagte medarbejdere og hjælpe dem videre i job eller uddannelse.

Carsten Krogh arbejdede i 16 år i virksomheden Menzies Aviation. For ham var det vigtigt, at han kunne få rådgivning hurtigt efter, han havde mistet sit arbejde. Læs hans historie her.

Serie: Kastrup i knæ

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i 1.000 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn. Flere tusinde risikerer at miste deres job, når hjælpepakkerne rinder ud. A4 Arbejdsliv går tæt på nogle af de ansatte og på den kæmpe økonomiske krise, som lufthavnen står i. En krise, der rammer mennesker og deres drømme, familier og lokalsamfund. I en fælles indsats søger politikere, virksomheder, fagforeninger og Tårnby Kommune at få de ansatte til at lande bedst muligt efter en uønsket mental lufttur.  

Andre artikler i samme serie:

SAS fyrer 1.593 ansatte: Cheflønninger tilbage på niveau

80 Falck-ansatte fyret: Nu er der særlig hjælp på vej

Jobcenter åbner i Københavns Lufthavn

Martin er ansat i lufthavnen: I dag får han besked om han er fyret

228 ansatte fyret: "Det er fuldstændig forfærdeligt"

Ole og Pia er hjemsendt fra lufthavnen: Nu får Ole besked, om han er fyret

Jobcenter uden krav og kontrol åbner: - Det kan blive fremtiden

Hummelgaard efter masse-fyringer: 'Vi kunne ikke have gjort mere'

Ole i sorg over fyringer i SAS: 'Min familie er revet midt over'

Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi