Arbejdsmiljørepræsentant Sådan fungerer systemet

7. aug 2009

Sikkerhedsrepræsentanten eller arbejdsmiljørepræsentanten er din garant for, at der er fokus på sikkerheden på arbejdspladsen. Opdager du nogle arbejdsmiljøforhold, der ikke er i orden, så kan du gå til din arbejdsmiljørepræsentant.

arbejdsmiljørepræsentanten samarbejder med ledelsen på arbejdspladsen om at skabe et godt, sundt og sikkert arbejdsmiljø for medarbejderne.

arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af sine kolleger og er i perioden beskyttet mod fyring ligesom tillidsrepræsentanten. Alle arbejdspladser med mindst ti ansatte skal have en arbejdsmiljørepræsentant.

I det daglige er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave at overvåge arbejdsmiljøet og deltage i planlægningen. Han eller hun holder øje med, at sikkerhedsreglerne fungerer og bliver fulgt, og skal komme med forslag til forbedringer.

For at kunne fungere som arbejdsmiljørepræsentant er det nødvendigt, at arbejdsgiveren giver tid til arbejdet, og samtidig skal arbejdsmiljørepræsentant have den fornødne viden om arbejdsmiljøarbejde. arbejdsmiljørepræsentanten skal derfor gennemgå en lovpligtig uddannelse, som arbejdsgiveren skal betale.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her