(arkivfoto) Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix

Direktør reddede 101 fyringstruede chauffører: Så blev han fyret

1. jan, 08:48
Den nye metro i København reducerede busnettet, og det betød, at 101 Arriva-buschauffører stod til fyring. Et uddannelsesprojekt har nu reddet alle job.

Alle chaufførerne slap for fyresedlen, men direktøren røg.

Det er status efter et stort efteruddannelsesprojekt, der blev skudt i gang på grund af Bynet 2019 med ændrede buslinjer og Københavns nye metro, der åbnede skydedørene i slutningen af september.

LÆS OGSÅ: Raser over YouSee: "I røvrender jeres kunder"

Flere Metro-tog betyder brug for færre busser. Derfor var der tidligere på året en fyreseddel på vej til 101 overflødige Arriva-chauffører.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Men projektet med efteruddannelse og afspadsering har nu reddet jobbet for dem alle. Det skriver Fagbladet 3F.

Men ikke for direktør for Arriva Øst, Kem Wilquin, der blev fyret. Han gik forrest i det store projekt, fordi han ikke ønskede at afskedige gode medarbejdere.

I starten af august sagde han, at han ville være en glad mand, hvis projektet lykkedes. Det er han stadig, selv om han ikke længere er en del af Arriva-holdet.

- Nedgangen i omsætningen på grund af blandt andet Bynet 2019, betød reduktioner i ledelsen, og der stod mit navn altså på en af fyresedlerne  Men det ændrer ikke på, at der her projekt er det mest succesfulde, som jeg var været med til at sætte i søen, siger Kem Wilquin.

 Han håber på, at resten af branchen kan bruge Arriva-modellens metoder.

- Vi nåede i mål med meget motiverede og engagerede medarbejdere. Det er ren win-win. Der var et supergodt samarbejde hele vejen rundt, siger Kem Wilquin, der tager et pusterum og slapper lidt af, inde han kaster sig over et nyt job.

Fællestillidsrepræsentant hos Arriva øst, Flemming Rylander, er glad for, at projektet lykkedes. 

- Mange flere chauffører, end vi havde regnet med, har ønsket afspadsering. Men under alle omstændigheder har det været en succes, at vi er kommet i mål med at redde 101 arbejdspladser. Arriva har meldt ud, at alle har arbejde, og at der ikke er nogen, der mister jobbet på grund af Bynet 2019, siger Flemming Rylander.

Det store uddannelsessamarbejde var udtænkt af 3F Københavns Chauffører og Arriva med uddannelsescentret UCplus som partner.

LÆS OGSÅ: Nye love fra i dag - Nu kan de miste børnechecken

Kernen i projektet er, at så mange som muligt ud af de 1.000 chauffører, der er ansat på Arrivas tre garageanlæg i Ryvang, Gladsaxe og Ejby, skal bruge deres muligheder for uddannelse i overenskomsterne: Forberedende voksenuddannelse (FVU) eller selvvalgt efteruddannelse i AMU.

Ligesom chaufførerne skal afspadsere overarbejde frem for at få det udbetalt. I stedet for at blive fyret, fylder chaufførerne hullerne ud, mens kolleger afspadserer eller er på efteruddannelse.